RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,976 תגובות עד כה מאז 2005

שידרוג התוויות בג'ימייל – נצחון למודל התיקייה הסטנדרטי?

לפני מספר ימים שודרג פיצ'ר התוויות בג'ימייל וכעת הן מופיעות ברשימה קבועה מתחת לרשימת הפולדרים הבסיסית (אינבקוס, פריטים שנשלחו, טיוטות וכו') וניתן לגרור אליהן אימיילים במקום לסמן את האימייל ואז לבחור את התוויות שרוצים מתפריט נפתח. ההבדל הקונספטואלי בין תוויות לפולדרים המקובלים ביישומי מייל הוא שבעוד ניתן לשייך אימייל לתיקייה אחת ניתן לשייך מספר תוויות לאימייל בודד. כך אנו חוסכים למשתמש את העומס הקוגנטיבי הכרוך בקבלת החלטה כאשר הוא לא בטוח האם לתייק את המייל תחת "חברים", "דברים מצחיקים" או "משהו לכתוב עליו בבלוג". השדרוג האחרון של התוויות בג'ימייל מלמד שלמרות הגמישות של תוויות, כנראה שמספיק אנשים מעדיפים את מודל הפולדר המוכר המאפשר לגרור מייל לפולדר במכה אחת במקום להצמיד תווית או כמה תוויות ואז לארכב את המייל בפעולה נפרדת כדי שיאוחסן ויעלם מהאינבוקס.

יכול מאוד להיות שתוויות קיימות גם ביישומי מייל אחרים אך התפיסה הרווחת לדעתי היא שימוש בתיקיות. זהו מודל ידוע ומוכר שאנשים מכירים ממערכות ההפעלה השונות והוא כמובן הושאל מהעולם הפיזי בו מסמכים הם אובייקט ששומרים בתיקייה ואלא אם כן יוצרים עותק פיזי אי אפשר לשמור את אותו אובייקט ביותר מתיקייה אחת. התפיסה של תוויות שונה ובדומה לתגיות שעכברי רשת מכירים מאתרים כמו דלישס ופליקר הן מאפשרות להצמיד מספר מילות מפתח המוגדרות על ידי המשתמש.

"רגע, מה ההבדל בין תוויות לתיקיות?"

השימוש בתוויות עבור מי שלא מכיר תגיות בהשוואה לפולדרים הוא להערכתי די מבלבל. הקונבנציה המוכרת מאאוטלוק, הוטמייל ויאהו! מייל היא שמופיעה בצד הממשק רשימת תיקיות אליהן ניתן להעביר הודעות אם על ידי גרירה או שימוש בתפריט נפתח. לפני מספר חודשים הוסיפו לג'ימייל תפריט חדש בשם Move to לצד תפריט התוויות הרגיל. עד אז ברגע שהמשתמש היה מצמיד תווית או מספר תוויות למייל הוא היה נשאר באינבוקס וכדי לאחסן אותו ב"תיקיות" הללו היה צריך לארכב אותו (ללחוץ על הכפתור Archive). התפריט Move to עובד כמו תפריטים מקבילים ביישומי מייל אחרים ומאפשר להצמיד תווית אחת ולארכב את המייל במכה אחת.

העבודה עם תוויות בג'ימייל כללה התנהגות ממשק שונה מהמקובל אשר היתה נחוצה בראש ובראשונה כדי שיהיה אפשר להצמיד יותר מתווית אחת להודעה. סדר הפעולות בו מצמידים מספר תוויות ואז מארכבים את המייל הוגדר בכדי לאפשר שימוש במספר תוויות אחרת אפשר היה פשוט ליישם תפריט נפתח בשם Move to מההתחלה כפי שמקובל ביישומי מייל פופולארים. מיסמור התוויות למקומן החדש והבולט והוספת אפשרות הגרירה הפך אותן למעשה לתיקיות לכל דבר. איני טוען שיש בזה משהו שלילי או פסול (אין לי שום דבר נגד תיקיות) אך ההתפתחות של הפיצ'ר בזמן האחרון מעניינת.

אני יכול לתאר לעצמי שמלבד עדויות ומשוב משתמשים שנאסף במבחני שימוש לדוגמא בנוגע לאופן בו אנשים מפרשים ומשתמשים בתוויות, ניתוח דפוסי השימוש של משתמשי ג'ימייל אולי גם הראה שמעט משתמשים מנצלים את האפשרות להצמיד יותר מתווית אחת למייל ונוהגים להשתמש בתווית אחת או שתיים. ברגע שאוספים מידע מספרי על כמות התוויות שמוצמדות למייל אפשר במהירות לבחון ולנתח כיצד אנשים משתמשים בפיצ'ר הזה. אם בפועל אנשים משתמשים בתוויות כמו בתיקיות, קרי לא מנצלים את האפשרות להצמיד יותר מתווית אחת למייל, אז מדוע לא "לפלדר" אותן ולהקל עליהם? וזה מה שגוגל עשו.

כולם מרוצים

הממשק כרגע תומך הן במשתמשים שמצמידים יותר מתווית אחת להודעה על ידי התפריט הנפתח הרגיל והן במשתמשים שלא מודעים או לא מעוניינים באפשרות להצמיד יותר מתווית אחת. אפשר לגרור הודעות "לתוך" התווית ואפשר להצמיד תוויות ואז לארכב את המייל כך שהוא קיים למעשה במספר תיקיות במקביל. זהו צעד הגיוני ומתבקש לדעתי כאשר לוקחים בחשבון את קהל המשתמשים הגדול מאוד של ג'ימייל שרבים מהם עדיין לא שמע על ענניי תגיות, שימוש ב-# בטוויטר ועוד כל מיני קונספטים חדשים יחסית לארגון מידע. אני סבור שעבור החתך המאוד משמעותי הזה גרירת מיילים לתיקיות היא פעולה הרבה יותר אינטואיטיבית לעומת האופציה להצמיד תווית ואז לארכב.

האם התיקיות ניצחו? הם לא ממש ניצחו כמו שהם הצליחו להטביע את חותמן על ג'ימייל שעד לאחרונה נראה היה לי שמנסים לבדל אותו מהמתחרים על ידי התוויות הגמישות לעומת התיקיות המוגבלות שמאלצים אותנו לבחור תיקייה אחת. אני קצת מופתע שלקח להם כל כך הרבה זמן להבין או להחליט שאופן השימוש בתוויות כנראה אינו מספיק אינטואיטיבי וכי הרבה אנשים לא מנצלים את הגמישות שעל הנייר לפחות נראית מבטיחה. עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

סקר קצרצר מתוך סקרנות: כמה מכם המשתמשים בתוויות בג'ימייל אי פעם הצמידו יותר מתווית אחת למייל? אם כן, באיזו תדירות ומקרים זה קורה?

התשובה שלי: אני מצמיד שתי תוויות רק במקרה אחד כאשר מדובר במיילים הקשורים לפרוייקט אחד מאוד ספציפי ופעילות מאוד ספציפית בפרוייקט הזה. התלבטתי בהתחלה האם להשתמש בתווית של שם הפרוייקט כמו שאני נוהג לעשות עם כל מייל שקשור לפרוייקט אך הגעתי למסקנה שהפעילות בה מדובר מספיק חשובה כך שאני אוכל בקלות להגיע (כרגע לפחות) למיילים רלוונטים במהירות.

ולסיום ובנושא אחר, מזל טוב למרטין פרידמן על השקת הבלוג "מידע שימושי" בו הוא מפרסם פוסטים בנושא ממשק משתמש. כן ירבו.

28 תגובות על “שידרוג התוויות בג'ימייל – נצחון למודל התיקייה הסטנדרטי?”

  1. 04/07/2009 בשעה 21:01 מרק ק.

    זו דיכוטומיה (בין תגיות לפולדרים) שלא באמת קימת. פולדרים נועדו ליצירת היררכיה ותגיות לחיפוש רוחבי. ככל שמבנה המידע שטוח יותר כך יש פחות הבדל בין צורת קיטלוג אחת לשניה אבל ברגע שיש הרבה מידע ואתה מסתפק רק בתגיות אתה מגיע לשלב שבו אתה רוצה היררכיה של תגיות….

    עכשיו כשאתה כותב על זה, אני מתפלא על אנשי גוגל שלא הבינו מראש שאנשים נוהגים לקטלג דברים על ידי יחסי הכלה ולא על ידי יחסי דמיון. אולי הם חשבו שהם יצליחו ליצור היררכיה שתהיה אינטואיטיבית באופן אוטומטית.

  2. 04/07/2009 בשעה 21:24 אמיר דותן

    היי מרק. במייל של יאהו והוטמייל לעומת אאוטלוק לא ניתן עד כמה שזכור לי ליצור היררכיות של תיקיות ובפועל ארגון המידע הוא רוחבי כפי שנעשה עם תוויות. אני משער שיכולת האירגון ההיררכי הקיימת באאוטלוק פונה בעיקר למשתמש המתקדם ובעבודה. מבחינת המודל המנטאלי אנשים מכירים מהעולם הפיזי ומיישומים אחרים את פעולת הכנסת מסמך לתיקייה. הצמדת תווית (או מספר תוויות) זהו כבר מודל שלא מושתת על מטפורה וקשה יותר להישען על ידע קיים בשביל להבין אותו.

    הבעייתיות בשימוש בתוויות בג'ימייל קשורה מאוד לדעתי לקונספט של אירכוב הודעות. זה לא ברור שצריך לארכב הודעה כדי שהיא תעבור לתקייה-תווית שהצמדת לה והפקודה Move to מזמינה לפעולה המתבקשת בצורה טובה יותר. המודל המנטאלי שצריך להפנים בכל הקשור לניהול מיילים בג'ימייל על ידי אירכוב והצמדת תוויות יותר מידי שונה מהמתחרים ואולי החשיבה בגוגל היתה שזה עניין של תקופת למידה והטמעת גישה חדשה לאורך זמן. השידרוג האחרון הוא עדות לכך שבגוגל הפנימו שהפתרון שהם הציעו לארגון מיילים על ידי תוויות אינו פתרון קסמים שיצליח לשנות דפוסי שימוש ולכן אימצו את ההתנהגות המוכרת מיישומי ווב אחרים.

  3. 04/07/2009 בשעה 21:43 מרק ק.

    טוב, אף פעם לא ממש השתמשתי בשירותי הדואל הרשתי, ולפי מה שאתה מספר רק הארכתי את החיים שלי…. יש לי שני חשבונות דואל וביותר ראשי מביניהם הפולדר של הפרויקטים (אח לחשבונות, ועוד …) מחולק ללקוחות וכל לקוח מחולק לפרויקטים. למרות שאפשר בציפור האש להוסיף תגיות, עוד לא הייתי במצב שזה יוסיף לי משהו שאני לא יכול להשיג על ידי מיון פשוט לפי שם השולח.

  4. 04/07/2009 בשעה 22:47 חנן כהן

    אני אף פעם לא סבלתי את ג'ימייל. כבר כמה שנים טובות שאני משלם בשמחה ל fastmail.fm כמה עשרות דולארים ומקבל חוויית משתמש מעולה עם פיצ'רים ושיכלול שלא ראיתי בדואר רשת אחר. כולל תיקיות היררכיות ולאחרונה גם חיפוש בכל התיקיות יחד. בעברית.

  5. 05/07/2009 בשעה 10:34 biohazard

    כל העניין מיותר בגלל שהחיפוש של גוגל מייל הוא מעולה
    אם אני צריך למצוא מיילים על פרויקט, אני מחפש אותו, לא מחפש תגיות שלו
    בגלל זה הם לא רצו ספריות

  6. 05/07/2009 בשעה 11:52 אבי

    כמה כמה שנים שאני עושה auto-forward של מייל מהעבודה לג'ימייל. כן, בג'ימייל הרבה יותר נח למצוא מייל מסוים. אבל, הרבה יותר נח כי החיפוש יותר קל ולא בגלל התגיות. קשה לי לחשוב ולו על דוגמה אחת שבה אני מחפש משהו לפי תגיות (אולי חוץ מכמה מיילים מלפני חמש שנים, בתקופה שסימנתי בתגיות כדי ללמוד איך זה עובד). ג'ימייל העריכו נכון, לדעתי, שיש מקום לשמירת ואיחזור מידע אסוציאטיביים ולא רק היררכיים. הענין הוא שמנגנון החיפוש של ג'ימייל מייתר את התגיות.

  7. 05/07/2009 בשעה 12:04 מורד שטרן

    מסכים עם Biohazard – החיפוש במייל של גוגל הוא להיט, אבל בנוסף אליו תגיות, ועכשיו גם תיקיות עושים המון סדר בבלאגן.

    ולסקר שלך – התחלתי להשתמש בתגיות לפני כחודש כי ראיתי שאני ממש טובע במיילים השונים שכל אחד קשור לנושא עניין אחר (חברים, בלוג, ביקורשת, וכול מיני ) והנה פתאום הצטרפו גם תיקיות, שזה נהדר. לא יצא לי בהמלך החודש בו השתמשתי בתגיות להשתמש ביותר מתגית אחת אפילו פעם אחת.

    נ.ב
    מתי -אתה- תכתוב בביקורשת ? הקהל דורש :)

  8. 05/07/2009 בשעה 12:32 מרטין פרידמן

    באאוטלוק ניתן לתייק מייל במספר תיקיות על ידי העתקה.
    בהוטמייל (ורוב שירותי וובמייל) – לא ניתן.
    כאמור, התוויות מאפשרות תיוק מייל ביותר ממקום אחד כך שהחדשנות של ג'ימייל הייתה לספק פיצ'ר שלא קיים אצל המתחרים (ומוכר למשתמשים מאאוטלוק).
    בבית (ג'ימייל) אמנם לא השתמשתי ביותר מתווית אחת לכל מייל אבל בעבודה (אאוטלוק) השתמשתי לא מעט בתיוק במספר תיקיות.
    נראה לי שכדי להשלים את הצעד האחרון הזה, החבר'ה בג'ימייל צריכים לאפשר לגרור מיילים למספר תוויות (בדומה לאאוטלוק) + לאפשר להזיז מייל למספר תוויות בכפתור MOVE TO.
    כרגע זה מתאפשר רק דרך כפתור LABELS וזה מקשה על האינטואיטיביות של הפיצ'ר.

    ותודה על הלינק, אגב :)

  9. 05/07/2009 בשעה 15:43 ברק

    הנקודה המשמעותית ביותר בעניין של התוויות הוא שעבור רוב המשתמשים המודל לארגון הוא תיקיות, ולא תוויות – כמו בעולם הפיזי. המהלך האחרון מקל על המשתמשים, התוויות נראות הרבה יותר כמו תיקיות, אבל הן עדיין מופיעות תחת "Manage Labels". מין עקשנות מטופשת כזאת – אם כבר הבנתם שאנשים צריכים תיקיות, למה לא לתת להם אותן? כל ה"תיקיות" עדיין מנוהלות ב-settings תחת "labels" ולא תחת "Folders". בוודאי היה אפשר למצוא דרך לשמור על התוויות וגם לספק תיקיות. לפעמים צריכים לעבור כמה גרסאות למוצר כדי להגיע לפתרון הנכון.

    בתגובות לפוסט שכתבתי ב"חורים ברשת" על האופן שבו הודיעו למשתמשים על הפיצ'ר הזה:
    http://tinyurl.com/ltakc2
    התפלאתי לגלות לא מעט אנשים שמשתמשים באופן מאסיבי בתוויות. לא מבין למה. כמו אבי, חיפוש הוא בעיני הרבה יותר יעיל מתיוק, ודורש 0 זמן השקעה בעבודה השוטפת. אני מעדיף להשקיע מעט זמן בחיפוש כשאני צריך, לעיתים רחוקות, מייל ישן, ולא לתייג כל דבר ביום-יום. גם כככה מגיעים המון מיילים ומידע, ואין זמן להתייחס לכולם לעומק. ברור שמבחינתי אין בכלל מה לדבר על תיוג עם מספר תגיות.

    מרטין, אפשר לגרור גם תוויות אל מיילים – שזה אינטואיטיבי עבור תוויות ולא אינטואיטיבי למי שתופס את התוויות בתפיסה הפופולארית יותר – כפולדרים.

  10. 05/07/2009 בשעה 15:57 אמיר דותן

    מרטין, אם אתה מעתיק מייל לשלושה פולדרים ואז ממשיך את השיחה בעותק מסויים אני משער שהעותקים האחרים לא מתעדכנים, או שכן? אם הם לא מתעדכנים אז לא ברור לי מה התועלת בהעתקה. עם תוויות אתה תמיד מתעסק עם אובייקט אחד שתמיד יתעדכן בלי קשר לתיקייה באמצעותה אתה ניגש אליו.

    מורד, כמוך גם אני משתמש בעיקר בחיפוש ואם אני נכנס לתיקייה שיש בה למעלה מחמישים מיילים סריקה ויזואלית לוקחת יותר מידי זמן. לגבי ביקורשת, אתה יודע מה הדיעה שלי בנושא :)

    ברק, מסכים עם כל מילה. יכול להיות שבשלב הבא של פילדור התוויות ישנו את השם שלהן ל-Folders כאשר משתמשים מנוסים ידעו שניתן לשים מייל ביותר מפולדר אחד.

  11. 05/07/2009 בשעה 17:51 לימור

    גם אני בהתחלה כמו ברק,הרשתי לעצמי לא לקרוא את הכתוב וניסיתי לגרור את הריבועים שמאלה תוך שאני לא מבינה מה אני עושה לא בסדר :)

    היות ושתי תיבות הג'ימייל שלי אישיות, אני משתמשת בתוויות רק בשביל הסדר והארגון 'בראש' שאני צריכה. החיפוש כמו שכתבו לפניי, והזיכרון שלי (בשלב זה לפחות) עושים את העבודה לא רע.

  12. 05/07/2009 בשעה 20:15 אמיר דותן

    לימור, גם אני צריך את הסדר והארגון 'בראש' והמחשבה על ארכיון ללא שום אירגון גורמת לי אי נוחות שאני מעדיף לנטרל עם כמה תוויות.

  13. 05/07/2009 בשעה 20:27 ויטלי

    היי אמיר,

    לחלוטין לא מסכים איתך לגבי ניצחון מודל התיקיות. צריך להבחין בין המודל המנטלי עצמו לדרך התפעול שנלווית אליו. אני מסכים בהחלט שדרך התפעול של מודל התיקיות ניצחה – גרירה הרבה יותר טובה מסימון צ'קבוקסים. אבל לא הייתי מסיק מזה שאנשים מתייחסים לתוויות בתור תיקיות או מדבר על פילדור (אבל סחתיים על המונח! :-) ). אגב, הגרירה עוזרת לשני המודלים במידה שווה מכיוון שניתן לגרור תוויות אל ההודעות, ולא רק הודעות אל התוויות.

    ברק – חיפוש לא מחליף תיוק, ולהיפך (טוב, להיפך אולי קצת). זה לא שונה מהשימוש בתוויות בכל מקום אחר, כמו delicious למשל. כשאני יודע מה אני מחפש, אני מפעיל את החיפוש. אבל בהרבה מאוד מקרים אין לי מושג לפי מה אפשר לאתר את המייל שמעניין אותי, ואז התיוק עוזר לי, כי כשאני מקבל מייל כזה, אני יודע שאני עשוי להזדקק לו בעתיד ולא אוכל לאתר אותו בחיפוש. בנוסף, המשוואה שאתה מציג היא לא בדיוק נכונה – מובן שעדיף להשקיע כמה רגעים בחיפוש פעם בתקופה, לעומת לתייק כל מייל שאתה מקבל. אבל בדיוק בגלל זה רוב המשתמשים לא מתייקים כל מייל, אלא רק את הדברים שלדעתם עשויים לעניין אותם בעתיד.

  14. 05/07/2009 בשעה 20:33 אמיר דותן

    היי ויטלי. היתרון הברור של תוויות על תיקיות הוא ביכולת להצמיד יותר מתווית אחת. ברגע שמאמצים מודל תפעולי של גרירה מבטלים למעשה את היתרון הזה והופכים את התווית לתיקייה לכל דבר. התפעול של תוויות הוא בעייתי בגלל שהמודל המנטאלי בעייתי. הנקודה הנוספת שהדגשתי היא שיכול להיות שאין ממש צורך באפשרות להצמיד יותר מתווית אחת להודעה. אם הצורך הזה לא ממש קיים אז תפעול פחות אינטואטיבי על ידי סימון צ'קבוקסים ואירכוב לא נראה מוצדק.

  15. 05/07/2009 בשעה 20:42 ויטלי

    אני לא מסכים שהמודל המנטאלי הוא בעייתי – למשל אני ניסיתי לגרור תווית אל הודעה לפני שניסיתי את ההיפך (כנראה בגלל שגם אני לא קראתי את ההסבר).

    לגבי הסקר – נכון, זה נדיר מאוד שהשתמשתי ביותר מאשר תוית אחת להודעה. אבל לדעתי זה בגלל שאני כמעט ולא משתמש בממשק הוובי של ג'ימייל, ויש לי שם מעט מאוד תויות למקרים מאוד ספציפיים. במקומות אחרים שיש תויות, כמעט ואין פריט שמתויק רק תחת תוית אחת.

    אפרופו אירכוב, בארבעת השנים שלי בג'ימייל לא אירכבתי ולו הודעה אחת :). יכול להיות שזה מאותה סיבה, אבל נראה לי שלא.

  16. 05/07/2009 בשעה 20:47 אמיר דותן

    אני התייחסתי למודל המנטאלי המקורי של סימון הודעה, בחירת תווית מהתפריט ואז אירכוב ההודעה אם רוצים "לשלוח" או "לשים" אותה בתווית. כך זה היה במשך שנים לפני שהוסיפו את תפריט ה-Move to שנועד לקצר תהליכים ולהיות יותר אינטואיטיבי אך ביטל את האפשרות להצמיד יותר מתווית אחת. נראה לי שאתה מתייחס למודל המנטאלי של השידרוג, או שלא הבנתי אותך.

    לגבי אירכוב, האינבוקס אצלי לעולם לא יכיל יותר מעשר הודעות. כל מה שבאינבוקס הוא בחזקת מייל שדורש התייחסות או מהווה תזכורת כמו סוג של sticky note. אני בטוח שאם נדבר על הרגלי השימוש שלנו בג'ימייל או כל יישום מייל אחר לצורך העניין נגלה שקיימים כל מיני דפוסי שימוש ולפעמים מה שנראה לנו כסטנדרט ואיך ש"כולם משתמשים" הוא למעשה רק אופציה אחת :)

  17. 06/07/2009 בשעה 9:16 אוריאל

    אני משתמש בתיוג באופן אוטומטי – הוספתי כללים שמצמידים תגיות לפי כל מיני כללים ונשאר לי רק לארכב.
    באופן כללי, אני משתמש בקביעות בתגיות אם כי כשחושבים על זה, השתמשתי בהן רק כשמנוע החיפוש לא מצא את מה שחיפשתי.
    עם זאת, אמור להיות להם שימוש כשארצה לסקור מהלכים הסטוריים או להעביר פרויקט למישהו, ואז נוכל לעבור על כל המיילים בנושא X.

    יש מקרים שאני מתייג בכפילות, למשל -
    תגית גיבוי+ תגית נושא
    או תגית שמסמנת לאישה לקרוא את המייל (כן, יש לנו מייל משותף) + תגית הנושא

    ואם כבר בג'ימייל עסקינן, למרות שזה ממש נושא לפוסט אחר, אשמח להסבר -
    1. למה אין אופציות מיון? (מעמיס על השרתים?)
    2. למה הוספת כתובות דוא"ל בשורת TO כל כך מסורבלת? (נכון שזיהוי תו"כ הקלדה זה מאוד נח, אבל מה עם הכתובות שלא זוכרים?)

    פוסט ותגובות מאלפות :)
    תודה!

  18. 06/07/2009 בשעה 11:18 אמיר דותן

    היי אוריאל. מתי שאפשר גם אני יוצר תיוג אוטומטי. למרות שהאינבקוס שלי מכיל מעט מאוד פריטים, אני אוהב את העובדה שאפשר לצבוע תוויות כך שבמקרה של כמות גדולה אפשר בסקירה ויזואלית מהירה מאוד להתרשם מהן הקטגוריות הדומיננטיות או היכן נמצא מייל השייך לקטגוריה פחות שכיחה עם צבע שבולט לעין. פתרון מאוד פשוט ואפקטיבי.

    לגבי שתי השאלות שהעלאת, אני חותם על כל מילה :)

  19. 06/07/2009 בשעה 15:26 עידו

    אני חושב שאתם קצת מבולבלים. מה שהשתנה זה רק האינטרקציה. המהות של התיוג נשאר אותו הדבר. אני משתמש במקשי קיצור (G+L – Go to folder, V – move to, L – Label) ובכך אני יכול לתייג (וגם להעביר הודעה ולעבור לתגית) במהירות את אותו מייל ל"מספר מקומות". זה שגוגל נותנים לגרור עכשיו הודעות זה בעצם שלב מעבר שגורם לאנשים אינטרקציה קצת שונה ושאולי יגרום לאנשים לחקור ולנסות את העניין הזה.

  20. 06/07/2009 בשעה 15:46 אמיר דותן

    היי עידו. אני מסכים שהאינטראקציה היותר קונבנציונאלית בעזרת גרירה יכולה לתרום לאימוץ הפיצ'ר וחקירה מעמיקה יותר לאורך זמן. הנקודה שלי היתה שברגע שמאמצים את האינטראקציה הזאת אז התוויות מאבדות את הייחוד שלהן והופכות לתיקייה לכל דבר. אין בזה דבר פסול אם האנשים שמעדיפים להשתמש בתוויות כמו בפולדרים יוכלו לעשות את זה בצורה אינטואיטיבית יותר ומי שרוצה לעשות בהן שימוש מתקדם (כמוך למשל) עדיין יכול לעשות את זה בדרכים יותר מתקדמות ומתוחכמות. הנקודה היא שאחרי פרק זמן די ארוך השכילו בגוגל להבין שבכדי שתוויות יהיו שמישות עבור קהל גדול מאוד שחושב ומכיר תיקיות צריך להוסיף מודל אינטראקציה נוסף ויותר אינטואיטיבי.

  21. 06/07/2009 בשעה 15:52 עידו

    אני גם מסכים איתך, (ותקן אותי אם אני טועה) שכאשר אתה יכול לתייג מייל אחד ליותר ממקום אחד אז זה כבר לא נחשב לתיקייה!?
    בכל מקרה, כמו שקודמיי כתבו, החיפוש בג'ימייל זה הדבר הכי שמיש שיש בכל תוכנת מייל שקיימת, עד כדי כך שמי שאין לא ג'ימייל לא מבין את זה.

  22. 06/07/2009 בשעה 15:56 אמיר דותן

    זה נחשב לתיקייה "חכמה" :) ברגע שאתה מתייג על ידי גרירה אתה באופן אוטומטי מוגבל לבחירה אחת מעצם האינטראקציה. בתפריט הנפתח של ה-Labels האינטראקציה מאפשרת בחירה של יותר מתווית אחת וזה כל העניין. התפריט הזה כנראה לא היה מובן להרבה אנשים שלא הבינו מה הקטע "עם התוויות האלה" ופשוט רצו תיקיות קלאסיות אז נתנו להם. כפי שברק כתב, הטרמינולוגיה עדיין מכוונת-תוויות אך יכול להיות שגם זה ישתנה בעתיד כי Label פחות מוכר מ-Folder להערכתי כשזה מגיע לארגון מידע בסביבה ממוחשבת ואני לא מתייחס לעכברי אינטרנט ושועלי מחשב וותיקים.

  23. 06/07/2009 בשעה 20:22 ויטלי

    האמת שאני יכול לשער מדוע אין בג'ימייל מיון. כידוע, הסלוגן הגדול שלהם היה search, don't sort. אז ייתכן שמניעת יכולת המיון היה חלק מהכוונת המשתמשים לתהליכי העבודה ה"נכונים" בעיני המפתחים.

    בנוסף, איך תמיין בממשק שמחולק להרבה עמודים? רק בתוך העמוד הנוכחי? מעבר לכל העמודים? בהתחשב בזה שאנשים רבים מאוד לא מארכבים את ההודעות שלהם בכלל, ומצטברים להם עשרות אלפי הודעות, נראה לי ששני הפתרונות הם פשוט חסרי משמעות כי יש יותר מדי הודעות, והחלוקה לעמודים היא רק על בסיס מקום פנוי.

    לגבי הוספת הכתובות – אין לי השערות :).

    מה שבאמת מפריע לי בג'ימייל זה שלאחרונה הוא לוקח רנדומאלית מייל כלשהו, והופך את הקבצים המצורפים לקבצי noname.dat, ואז קשה מאוד לעבוד איתם (צריך להסביר לנמען שישנה את השם ל-picture.jpg למשל). הם אומרים שזה באג ידוע ושהם עובדים עליו.

  24. 07/07/2009 בשעה 9:01 ברק

    ויטלי, עד כמה שאני יודע ה-noname.dat זה קובץ נסתר שאאוטלוק מצרף לאימייל בשביל מי שקורא את המייל שמתקבל באאוטלוק (לא גיגלתי את זה, זה מזכרוני המחורר). הוא מופיע כשיש פירמוט בהודעה שאאוטלוק לא יודע לקדד ב-HTML, בין השאר גם תמונות מוטמעות – embedded. יכול להיות שזה מקור הבעיה, ולא ג'ימייל. ג'ימייל עשויים להתייחס לזה כבאג אם הם לא יודעים לעשות reverse engineering לקובץ כדי להציג אותו בכל זאת (כמו שהם עושים למסמכי WORD או PDF ומציגים אותם כ-HTML). אחרי הכל, אאוטלוק הוא אחד מקוראי המייל הנפוצים ביותר בעולם, שווה להתייחס אליו.

  25. [...] לא ייתכן שדברים נשמרים ונאגרים שם לשווא, ועוד מסודרים בתוויות, נכון? הסירו דאגות ותהיות, מכתבי שרשרת משעממים לא תמצאו [...]

  26. [...] רק ספין תקשורתי שנועד להסיט את תשומת לב העולם מהסערות שהתחוללו בבלוג של אמיר דותן בעקבות החידוש הקודם שלהם – תפעול גרירה-ושחרור לתגיות, [...]

  27. 16/08/2009 בשעה 10:11 קורסים

    אני חושב שהמשמעות הגדולה ביותר היא שיש כלים שיש לגביהם מוסכמה חברתית ואין צורך אמיתי לנסות לשנות את קהל המשתמשים באותם כלים. לכן גוגל החליטו קודם כל ליישר קו עם מה שכולם צריכים, אבל אני מניח שבהמשך הדרך נראה התפתחויות נוספות כמו תמיד.

  28. 14/10/2009 בשעה 13:57 לימודים

    מתי כבר יכניסו אופציה של ספריות ולא רק תוויות???
    נמאס שהכל באותו מקום…. זה ממש בלאגן

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה