RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

למה יש גלים ב-Google Wave?

מאז החשיפה של Google Wave בחודש מאי השנה אחד הדברים שעניינו אותי מעבר לקונספט ותכנון הממשק היתה ההחלטה לקרוא למוצר ולאלמנט הממשק המרכזי בו בשם Wave. המונחים בהם אנו בוחרים להשתמש בממשק קריטים לשמישות שלו משום שהם עוזרים למשתמש להבין מה הוא אמור ויכול לעשות. כאשר אנו לא מבינים או לא בטוחים לגבי המונחים בהם אנו נתקלים בממשק (שמות של כפתורים, כותרות, פקודות וכו') אנו מתקשים להבין את הממשק ולכך יש השפעה על תחושת הסיפוק שלנו, תדירות הטעויות שאנו מבצעים והיכולת שלנו לבצע פעולות במהירות מתוך תחושת שליטה. הגדרת טרמינולוגיה שמישה היא מטלה לא פשוטה בכלל והיא מבטאת את ההיוריסטיקה הבסיסית – Match Between System and the Real World או בעברית – "המערכת צריכה לדבר בשפה שהמשתמש מבין". האם זה המקרה עם הגלים ב-Google Wave?

כמעט כל כתבה או פוסט שיצא לי לקרוא על Google Wave מאז מאי התייחסו לכך שהקונספט לא פשוט לעיכול ורחוק מאוד מלהיות אינטואיטיבי, גם למאמצים מוקדמים ונלהבים שמוכנים להשקיע את הזמן והמאמץ בכדי להבין במה מדובר. זה הטבע של המצאות וחידושים ואין בכך דבר פסול כשלעצמו וישנם דברים שלוקח להם יותר זמן לחלחל ולצבור קהל משתמשים משמעותי אם זה בכלל קורה אי פעם. לאור המציאות הזאת אני תוהה מדוע בחרו להשתמש במילה Wave בכדי לתאר את האובייקטים ב-Google Wave שהם סוג של הכלאה בין אימייל, צ'ט ומסמך משותף.

אחד הקווים שמנחים אותנו בבחירת מונחים בתכנון ממשק הוא שהמונח יהיה ברור ואינפורמטיבי כך שאנשים יבינו את המשמעות שלו. אם מדובר בלוח שנה אז הבחירה במונחים "יום", "חודש" ו-"שנה" היא הגיונית ומובנת מאליה אך במערכות חדשניות עם קונספטים שלא מושתתים על הבנה יומיומיות האתגר לא פשוט כלל. לשם כך אנו פונים למטפורות וסומכים על אותה הבנה יומיומית שתקל על אנשים להבין מה קורה על המסך. מהסיבה הזאת ממשק המשתמש הגרפי עוצב לפני ארבעים שנה כמו מכתבה עם פח זבל ותיקיות במקום מספרים ושורות קוד. פח הזבל לא באמת קיים במחשב אבל אם נציג אותו לאנשים על המסך הם יבינו מה התכלית שלו כי הם כבר מכירים אותו מהעולם הפיזי. מה אנשים יודעים על גלים וכיצד הידע הזה רלוונטי, אם בכלל, ל-Google Wave?

לקרוא לאימייל בשעתו Electronic mail היה מתבקש והגיוני משום שאנשים הכירו טוב מאוד את הקונספט של "דואר" ויכלו להשתמש בהבנה הזאת בשביל להבין שאימייל נשלח מאדם אחד לשני, למרות שישנם כמובן הבדלים משמעותיים בין הגרסה האלקטרונית והפיזית. במקרה של Google Wave אני מתאר לעצמי שלצוות התכנון היה דילמה לא פשוטה. מכיוון שהקונספט מושתת על מספר קונספטים קיימים פלוס כמה חדשים קשה למצוא מונח אחד שיתאר בצורה חד משמעית וברורה במה מדובר כמו במקרה של המונח Document או Spreadsheet. אם היה מדובר בפרוייקט מחקר מדעי אפשר היה לקרוא לפרוייקט Personal communication and collaboration tool או בקיצור – PCCT ולגמור עניין. במקרה של פרוייקט מסחרי לציבור רחב האופציה הזאת לא ממש קיימת ולו רק מטעמי שיווק.

בויקיפדיה כתוב שמקור הבחירה בשם Wave הוא בסדרת טלוויזיה מתחילת העשור בשם Firefly בה לתקשורת אלטרונית שכללה וידאו. זאת אנקדוטה חביבה לספר לחברים בפאב אך האם זה משהו שאנשים מבינים ויכולים להישען עליו בכדי להבין את הקונספט ואולי אף את אופן השימוש בממשק? מהן האסוציאציות שיש לאנשים כשהם שומעים את המילה "גל" והאם הן רלוונטיות לכלי תקשורת ושיתוף פעולה? איני טוען שלבחירה בשם המוצר או המרכיב המרכזי בו חייבת להיות משמעות רלוונטית אך זה בהחלט יכול לעזור, אחרת אפשר היה לקרוא ל-Microsoft Office צ'יפופו ולא לחשוב פעמיים על ההשלכות.

מבחינה אסוציאטיבית גל הוא משהו שמתקדם, שוטף ומתנפץ. חלק מהאסוציאציות הללו רלוונטיות לאובייקט משותף שאנשים תורמים לו תכנים בזמן אמת או בצורה אסינכרונית והוא מתקדם, מתפתח וצובר תאוצה. האם כל מי שמשתמש בגל מסויים "רוכב על הגל" ונחזור להשתמש במונח הארכאי Surfer? אני בספק. הנקודה היא שהטרמינולוגיה מספקת אינפורמציה ובמקרה הזה הערך האינפורמטיבי של המונח שנבחר לא גבוה במיוחד לדעתי. אפשר היה לחשוב על חלופות כמו Stream או לוותר מראש ולהחליט שמדובר בקונספט יותר מידי חדשני בשביל שיהיה אפשר לתחום אותו במילה אחת עם משמעות רלוונטית.

אני אשמח לשמוע מאנשים שמשתמשים ב-Google Wave עד כמה השימוש במונח "גל" מספק מבחינתם איזשהו ערך מבחינת שמישות בכל הנוגע לתפעול הממשק או שהוא מבחינתם רנדומאלי לגמרי.

20 תגובות על “למה יש גלים ב-Google Wave?”

  1. 13/10/2009 בשעה 18:06 יונתן

    מתוך dictionary.com :
    "..to move freely and gently back and forth or up and down"
    אולי זה הכיוון?

  2. 13/10/2009 בשעה 19:10 Shvilam

    זה לדעתי נוראה פשוט מקיר פגריגדר וספה אני חושב שגם טוסטר פלאפון
    הם כולם מותגים שהפכו למונחים ולא להפך
    לדעתי זו היתה הכוונה להמציא מותג שיהפוך מונח

  3. 13/10/2009 בשעה 20:04 אמיר דותן

    יונתן, התיאור המילוני קשור למהות של הגל אך אני תוהה עד כמה האסוציאציה הזאת חזקה ועוזרת להבין את הממשק. אולי עוד שלושים שנה זה יראה הכי טבעי ששיתופי פעולה אלקטרונים יקראו גלים.

    עמית, יכול מאוד שזהו אכן פשוט מותג כמו apple שלא מתיימר לתאר את הלוגיקה או הקונספט וזה סבבה, אך השוואה לכלים אחרים של החברה כמו reader ו-maps במקרה הזה השם די אניגמטי. השאלה שאני מעלה היא האם מעבר לאלמנט המיתוגי אפשר היה לחשוב על מונח יותר אינפורמטיבי כדי שאנשים יבינו מהר יותר את הקונספט. יכול להיות שהוא יותר מידי מסובך בשביל זה?

  4. 13/10/2009 בשעה 23:29 דני

    הרעיון של מותג שיהפוך למונח נשמע חינני.
    קשה להבין מה משמעות ה"גל" והאמת שהתחברתי אבל אני לא ממש יודע מה לעשות עם זה עכשיו…
    אולי בגלל שאין לי הרבה contacts

  5. 14/10/2009 בשעה 0:03 shvilam

    "תעלה על איזה גל" "תגלוש" "תזרום"

    אני חושב שאלו הסיצואציות שקשורות גם למילה וגם למוצר

  6. 14/10/2009 בשעה 0:18 אמיר דותן

    יש משהו מאוד אנכרוניסטי במטפורת הגלישה :) אני רואה את הקשר אך הוא רחוק מלהיות ברור וחד משמעי אך כפי שציינתי, אני לא בטוח שקיימת אלטרנטיבה טובה יותר לתאר מה זה גל.

  7. 14/10/2009 בשעה 0:21 shvilam

    האמתי שעדיין איין לי נסיון עם גלים
    משהוא יכול להזמין אותי לתפוס איתו איזה גל

  8. 15/10/2009 בשעה 14:05 אוריאל

    בטח חשבו על זה בגוגלפלקס, אבל עדיין נראה לי שהמונח גל היה מובן יותר אם בלוגו היה מוצג גל שנובע מטיפה (אדוה), שהרי (אם הבנתי נכון), ההקשר הוא בכך שמשתמש יוצר משהו שמתפשט ומתרחב.

    http://images.google.com/images?hl=en&rlz=1C1CHMB_iwIL310IL310&um=1&sa=1&q=water+drop&aq=f&oq=&aqi=&start=0

    תודה על הפוסט :)

  9. 15/10/2009 בשעה 14:12 אמיר דותן

    הקישור לא עובד אוריאל. לא נתקלתי בשום הסבר מלומד (ולא מלומד) Google Wave שהשתמש בגל כמטפורה להסביר את הייעוד והמהות של הרעיון וכאן אני טוען שיכול להיות שהיה פספוס מסויים. הרעיון המרכזי מאחורי Wave כפי שאני מבין אותו עד עכשיו הוא בשיתוף פעולה (Collaboraotion) ותקשורת סינכרונית (צ'ט) ואסינכרונית (מייל). האם זה משהו שהמילה "גל" מעבירה ומשדרת? אולי בצורה פיוטית משהו אך אם אנו חושבים על אסוציאציות ומונחים אינפורמטיבים שעוזרים לאנשים להבין את הייעוד והשימוש של המוצר אני חושב שזאת לא בחירה מוצלחת במיוחד. שמות כמו Google Conference או Google Party :) אולי בנאלים יותר אך עוזרים יותר להבין במה מדובר, במיוחד כשמדובר בקונספט חדשני יחסית.

  10. 15/10/2009 בשעה 15:00 אוריאל

    ההקשר ל"גל" עלה אצלי בעקבות כתבה מכלכליסט שם תוארו הפעילויות כגלים לא כמטאפורה אלא כמונח שמתאר יישות, ולכן הדימוי שהתאים לי יותר הוא אדוה.
    http://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3363045,00.html

    בכל מקרה, ההצעות שלך הרבה יותר אינטואיטיביות עבורי. מה חשבו שם בגוגל? (ובטוח חשבו…) :)

    (רציתי קישור דינאמי להדגמה ולכן קישרתי לחיפוש תמונות בגוגל עם הביטוי water drop.
    התכוונתי למשל לזה: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/2006-01-28_drop-impact_backjet.jpg)

  11. 15/10/2009 בשעה 21:14 ויטלי

    היי אמיר,

    בתור משתמש בגל, בינתיים אני בעיקר מתקשה למצוא אנשים לדבר איתם, וכך להבין יותר טוב האם זה יוצר לי תחושה של גל :)

    אבל אני חולק עליך בעניין האסוציאציות. האסוציאציות הן אישיות מדי בשביל זה, והתיאור שלך זה לא מה שעולה אצלי בראש למשמע המילה "גל". אני חושב על משהו גדול ומתחדש ועוצמתי, ולאו דווקא מתקדם, שוטף ומתנפץ.

    אתה צודק לגבי השמות הקולעים של האימייל והאופיס, אבל אני חושב שכאן הסיפור הוא שונה ושהמתטאפורה שלא אומרת כלום נבחרה במכוון. העניין הוא שגם בגוגל עוד לא יודעים מה יהיה השימוש העיקרי של הגל, וכפי שטענתי בסקירה שלי (http://is.gd/4lean), זוהי למעשה רק פלטפורמה שמאפשרת לקשר בין אנשים. השימושים העתידיים שלה ייגזרו מהיישום הספציפי שאתה מריץ על הפלטפורמה, אבל בינתיים נתנו לה כל מיני יכולות בשביל שנתחיל לשחק עם זה. כלומר, תיאורטית המטאפורה המתאימה ביותר הייתה חייבת להיות בעלת המשמעות "פלטפורמה" או לפחות "קישור", וזה פשוט לא מאוד סקסי :)

    וספציפית לגבי הבחירה במילה "גל" – אני חושב שאני יודע מהיכן זה מגיע, ואני לא מדבר על הסדרה. זה מדבר על גל של מידע, שלא מוגדר ע"י החלוקה המקובלת לאימייל, וויקי ו-IM, אלא פשוט מגיע בבוכטה, הכל ביחד, בגל אחד. מהבחינה הזו מטאפורה מתאימה נוספת היא "ערימה", אבל זה גם לא מושך במיוחד :).

    shvilam – אני חושב שהגישה של מונח שהפך למותג לא מתאימה כאן כי בד"כ במקרה כזה לא לוקחים מילים קיימות, אלא ממציאים חדשות. או, כפי שזה קרה במקרה של "גוגל" עצמו, לוקחים מילה קיימת שהסיכוי שמישהו מכיר אותה הוא אפסי. אפילו אפל וווינדוז לא הפכו למותג בסדר גודל של פריג'ידר או פלאפון.

  12. 16/10/2009 בשעה 0:01 נדב

    לגמרי מסכים עם ויטלי. קיבלתי היום את ההזמנה לגוגלגל, ובאמת נורא משעמם שם, פשוט כי אין עם מי לשחק. יכול להיות שבקבוצה גדולה השם הזה יקבל ערך.

  13. 16/10/2009 בשעה 2:01 אבשלום ארליך

    היי,
    אני מסכים אם טענתוך לגבי משמעות השם והשפעתו על הציפיות מהמוצר.
    דווקא בגלל המורכבות של המוצר – אולי היה נכון לקחת אותו למימד אחר ולא לנסות להסביר אותו.
    נסיונות הפירוש שלי העלו שתי אפשרויות:
    1. גל – נמצא בתוך ים (של מידע), והגל כמידע שמגיע ביחד – כמשהו יותר משמעותי.
    אולי זה גם מרמז על כך לעיתים כולם עובדים ביחד ויוצרים גל (תנועה גדולה בכיוון מסויים) להבדיל מתוספת של כל אחד בזמן אחר.
    2. פירוש שמזכיר יותר גל קטן (ripple) בבבריכה/שלולית – שבו כל מי שכותב (זורק אבן לבריכה) יוצר גל ומשפיע על הרבה מקומות אחרים (בלוגים…) שמקבלים גלים נוספים באותו הזמן.

    ולסיכום, אם ניקח כל שתי מילים אקראיות – המח ימצא קשרים בינהם. ועם שם כלכך כללי, שמתחבר להרבה עולמות, הדמיון מתפרע. אז אולי זהו סתם גימיק שיווקי שהופך את השאלה מה זה Google Wave – לבאז ולשאלה לגיטימית. לדעתי, עוד לא לגמרי ברור מהו הגל ולאן הגל הז לוקח אותנו…

  14. 16/10/2009 בשעה 12:44 אמיר דותן

    ויטלי – אסוציאציות הן סובייקטיביות לעומת קונוטציות כך שזה מאוד הגיוני ששלך יהיו אולי שונות משלי :) הנקודה שלי היתה שהדברים שלדעתי אנו מקשרים אסוציאטיבית עם גל, בין אם אלה האסוציאציות שלך או שלי, לא מרמזים על הקונספט ומספקים מעט מאוד מידע על אופן השימוש בממשק. "משהו גדול ומתחדש ועוצמתי" זה שיווק נטו (אין בזה פסול) אך מבחינת אינפורמציה למטרות תפעול זה לא ממש עוזר.

    כתבת בצדק "זוהי למעשה רק פלטפורמה שמאפשרת לקשר בין אנשים" ואני העלאתי את השאלה האם הקישור בין אנשים הוא לא משהו שאפשר היה להעביר בשם בכדי שיהיה קל יותר להבין במה מדובר. אם זה הבסיס הרעיוני של הפלטפורמה האם "גל" הוא באמת האופציה הכי אינפורמטיבית? משהו כמו Google People Connect היה יותר מתאים אבל כבר יש Google Friend Connect כך שגוגל נמצאים אולי במצוקת שמות מרוב מוצרים ושירותים. כפי שכתבתי, אני לא חושב שכל שם של מוצר-פלטפורמה חייב להיות אינפורמטיבי ויש הרבה מאוד דוגמאות למקרים בהם אין שום קשר בין השימוש לשם אך במקרה של Google ולאור הקונספט החדשני של Google Wave זאת נקודה שמסקרנת אותי.

    כתבת "זה מדבר על גל של מידע" – התחושה הראשונה שלי היא שגל של מידע זה לא דבר חיובי, אלא שלילי. יש משהו מאיים בגל פיזי והוא נוטה להיות גדול ולהטביע אנשים :) גם כאן, מבחינתי האסוציאציה היא לא ממש חיובית אם משווים גל ל-Stream לדוגמא. זרם לעומת גל נשמע לי פחות מאיים ויותר נשלט.

    נדב – זה באמת נשמע מאוד משעמם עם אין אף אחד לשחק איתו ואני מופתע שאין איזשהי דרך כמו ברשתות החברתיות לגלות למי מאנשי הקשר שלך יש חשבון בגו-גל.

    אבשלום – אני מסכים ותוהה האם בשלב מסויים הם שקלו לקרוא לזה Google Tsunami.

  15. 16/10/2009 בשעה 15:45 ויטלי

    אמיר, כן יש שם דרך לגלות למי מאנשי הקשר שלך יש חשבון – זה בודק את אנשי הקשר שלך בג'ימייל אוטומטית. הבעיה שכמעט לאף אחד אין עדיין :)

  16. 16/10/2009 בשעה 15:47 אמיר דותן

    הייתי צריך לנחש. לפחות בארץ נראה שיש לכמה עשרות מהתגובות שקראתי בבלוגים כך שאולי מישהו ירים כפפה ויעלה איזה אינדקס של ישראלים וווייב יהפוך לכמה זמן לרשת חברתית ישראלית :)

  17. 31/10/2009 בשעה 15:37 סיגלית סובל סביון

    האמת שגם לי מאוד משעמם ב- Google Wave (בינתיים).
    מדהים לראות בפוסט, ומעבר לזה – בתגובות – כמה ניתוחים יש לשם Wave.
    בעיני הפעם הם אכן פספסו את הקונספט הכל כך ברור ויפה שהם יצרו של גוגל משהו, כשהמשהו הזה – לחלוטין מעיד על שימושו.
    ימים יגידו. אולי יש פה איזה גל חדש שלא הצלחנו לעלות עליו…

  18. 02/11/2009 בשעה 21:58 שי סבג

    ללא קשר ליכולות של WAVE.. הדגש בו הוא גוגל והשליטה שלה בשוק
    גם אם WAVE יצליח.. זה יהיה בגלל שגוגל שולטת בWEB ורק היא יכולה להציע מתחרה לפייסבוק ולהעיז בכלל להציע פרוטוקול תקשורת חדש.. אז, יחי כוחו של הכסף.

  19. 30/11/2009 בשעה 13:54 רפי כהן

    העניין הוא שזה פותח על ידי צוותי גוגל באוסטרליה, שמש… בירה…. גלים? מסביר את השם? אולי.. זו אולי משאלת לב שתנועה ראשונית תהפוך לגל, כפי שזה נראה כרגע, זה די רחוק מכך. והניסיון לתפוס מרובה לא תפסת ניכר בWAVE.
    ייתכן שאולי בגלל גודלה והשפעתה של גוגל היא תצליח ללטש ולהוציא תחת ידיה ממשק "גלים" שיעשה לנו את זה, ואם לא אז זה יישכח מאליו, זוכרים את וינדוס מילניום?…

  20. 30/11/2009 בשעה 13:59 אמיר דותן

    היי רפי. לא חשבתי על ההשפעה האוסטרלית :) יכול להיות שיש בזה משהו. אפרופו אוסטרליה, כאשר שמעתי שהמוצר פותח על ידי צוות באוסטרליה תהיתי מדוע העבודה היתה מרוכזת במקום אחד וביום שישי שעבר הקשבתי להרצאה של מישהי מ-Vodafone על פיתוח Agile ועיצוב חווית משתמש שסיפרה שהפיתוח של Wave נעשה על ידי שישים אנשים ב-Agile ולכן היה קריטי מבחינתם שכולם יעבדו באותה סביבה פיזית.

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה