RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

Interaction Design – ספר מאת ג'ניפר פריס, איבון רוג'רס והלן שארפ

עטיפת הספר עיצוב אינטראקציה

ספר זה מציע סקירה מפורטת של התפיסה, התהליכים והשיטות המעורבים בעיצוב אינטראקציה בין אנשים וממשקים דיגיטאלים. מדובר לדעתי בספר חובה בכל קורס אינטראקטיב שגם אנשי מקצוע ימצאו בו שימוש.

זהו ספר מבוא מצוין שיפתח עולם שלם עבור מי שרוצה להבין מה כרוך בעיצוב ממשקים מתוך ראייה רוחבית ועשירה. שלושת המחברות מתארות על פני 520 עמודים תאוריות ומונחי יסוד בסיסיים לצד נושאים יותר מורכבים תוך שימוש בשלל דוגמאות וראיונות עם אנשים מהתעשייה שנותנים זוית ראייה פראקטית.

כפי שאפשר להתרשם מתוכן העניינים, חמשת הפרקים הראשונים מתארים את הסביבה הכללית בה פועלים אנשי המקצוע תוך התחשבות עמוקה במשתמשים החל מההיבט הקוגנטיבי הרחב ועד המגע שלהם עם מערכות ממוחשבות. זהו רקע חשוב שמתואר בצורה טובה לפני שהספר עושה תפנית ומתחיל לתאר את התהליך עצמו פרק אחר פרק, כאשר כל פרק מוקדש לכל שלב במתודולוגיית עיצוב מכוון-משתמש.

תוכן העניינים של הספר
פרק 1 – ?What is interaction design
פרק 2 – Understanding and conceptualizing interaction
פרק 3 – Understanding users
פרק 4 – Designing for collaboration and communication
פרק 5 – Understanding how interfaces affect users
פרק 6 – The process of interaction design
פרק 7 – Identifying needs and establishing requirements
פרק 8 – Design, prototyping and construction
פרק 9 – User-centered approaches to interaction design
פרק 10 – Introducing evaluation
פרק 11 – An evaluation framework
פרק 12 – Observing users
פרק 13 – Asking users and experts
פרק 14 – Testing and modeling users
פרק 15 – Design and evaluation in the real world

לרוב, הכתיבה זורמת ואינה אקדמאית בצורה מעיקה. הספר מכסה מספר רב של מושגים ומונחי יסוד ומבאר אותם בצורה טובה. בגלל הרצון לדחוס הרבה חומר ולא לשקוע עמוק מידי, לעיתים תאוריות יותר מורכבות שמתוארות בפסקה אחת משאירות את הקורא עם סימן שאלה או שניים. זה קורה לעיתים רחוקות ודי מובן לנוכח העובדה שמדובר בספר בסיס שעל סמך מה שקוראים בו אפשר לצאת למסע התעמקות בגוגל. כל פרק מסתיים ברשימת מקורות מכובדת לצד מטלה חביבה שאפשר לעשות אם משעמם. אני אישית דפדפתי בגיחוך והמשכתי הלאה, אך יש כמה רעיונות לא רעים בכלל למי שעוסק בהוראת המקצוע ומחפש פעילויות שיוכל לתת לתלמידים.

קליפטון אוואנס פרסם אתמול ביקורת די אוהדת על הספר תחת השם Design Is Rocket Science בה הוא מלין קצת על כך שהספר מתמקד יותר מידי בהיבט המחקרי-טכנולוגי ופחות בהיבט היצירתי-עיצובי הפחות פורמאלי. בהתחשב בכך שהספר הינו ספר בסיס (Core text) אני מבין את ההחלטה להתמקד בתאוריות מנקודת מבט אקדמאית-מחקרית שיכולה לעיתים להראות קצת יבשה, אך זה האופי של בסיס תאורטי בכל תחום לדעתי. הדוגמאות הרבות המתוארות עוזרות למקם את הבסיס הזה בסביבה האמיתית ושוברות את השיגרה של פסקאות טקסט עם נקודות.

Interaction Design – Beyond Human-Computer Interaction הוא תיבת כלים אחת גדולה שטוב להיות מודעים אליה, גם אם אף פעם לא יצא לכם להשתמש בכל הכלים שהוא מציע. היתרון שלו נעוץ בכך שהוא מסכם בצורה מספקת הרבה ידע שכל איש מקצוע יישם בפועל לפי הבנתו, כשרונו ונסיונו. לעניות דעתי, כל מי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום האינטראקטיב ירוויח מהספר הזה בשביל לקבל תמונה כוללת של התהליך ובאותה עת, אנשי מקצוע עם וותק ישמחו לשלוף אותו מהמדף אחת לכמה זמן בשביל למצוא הגדרה לתאוריה אליה הם מתייחסים במצגת או להיזכר מהם הכללים לניסוח שאלון.

9 תגובות על “Interaction Design – ספר מאת ג'ניפר פריס, איבון רוג'רס והלן שארפ”

  1. 26/08/2007 בשעה 11:22 דנה

    תודה על הלינק לקליפטון אוונס, לא הכרתי את הכתיבה שלו לפני כן, ונראה (ברפרוף) שהוא כותב מעניין.

    אחת השיטות היותר מועילות שהכרתי דרך הספר היא שיטת Volere ליצירת מסמכי איפיון, אפילו מתוך מעט מאד נתונים (כמו מתוך אימייל ראשוני של לקוח..). השתמשתי בזה פעם מול לקוח שלא כל כך ידע מה הוא רוצה מעצמו וזה מאד עזר לבנות איזשהו בסיס.

    אני באופן אישי מוצאת עצמי פותחת את הספר שוב ושוב, כל פעם בהקשרים אחרים, והוא משמש לי לעזר רב, למרות שהוא באמת עם אוריינטציה יותר אקדמית.

  2. 25/03/2008 בשעה 14:08 FrozenLips

    אני מזמינה עכשיו דרך העבודה את הספר הזה יחד עם המדריך המעשי למבחני שמישות ובנוסף לזה את Game Testing All in One ו Funology: From Usability to Enjoyment.

    אשתדל לזכור לתת סקירה בהמשך :)

    (תודה על הטיפים בכל אופן)

  3. 25/03/2008 בשעה 14:11 אמיר דותן

    אשמח מאוד לקרוא סקירה בייחוד לאור העובדה שאני מתחיל ללמד כמה שיעורים בנושא אינטראקציית אדם-מחשב ושמישות כחלק מקורס תיכנות משחקים. ממתין בסבלנות :)

  4. 25/03/2008 בשעה 14:13 FrozenLips

    אני מאמינה שזה יקח זמן מה (בהתחשב בעובדה שהיום אנחנו עושים את ההזמנה מאמזון, והרי ידוע שלוקח לחבילות האלה זמן מה למצוא את דרכן לארץ).

    יצא לך להתקל בשני הספרים שהזכרתי?

  5. 25/03/2008 בשעה 14:17 אמיר דותן

    לא. יש כל כך הרבה כיום. מחכים על המדף חמישה שאני צריך לסיים ושלושה-ארבעה שאני באמת צריך לכתוב עליהם סקירה פה. אין לזה סוף. בשביל אקדמאים בתחום אגב אני יכול להמליץ על הספר המאוד מרשים
    http://tinyurl.com/2bdonq

    בעובי של 10 ס"מ (באמת) ומכיל מאמרים בשלל תחומים. נכס.

  6. 25/03/2008 בשעה 14:23 FrozenLips

    אני כרגע לומדת את התחום באופן עצמאי, כראש צוות בחברת סטארט אפ שמתחילה לגלות את הצורך בתחום הזה.

    אחרי ארבעת הספרים המדוברים, נחיה ונראה לאן נגיע :)

  7. 25/03/2008 בשעה 14:25 אמיר דותן

    שיהיה בהצלחה. אם יש משהו אחד שלא חסר בתחום הזה, זאת ספרות מקצועית :)

  8. 25/03/2008 בשעה 14:31 FrozenLips

    בארץ אין יותר מדי :)

    מזל שהאנגלית שלי תקינה לחלוטין

  9. 10/09/2008 בשעה 10:51 זיו רייך

    זה חסר בארץ – זיו רייך

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה