RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,988 תגובות עד כה מאז 2005

לעצבן משתמשים כטקטיקה

בידיעה שהתפרסמה אתמול באתר ZDNET מתאר מנהל מוצר במייקרוסופט כיצד בתכנון ה-User Account Control בויסטה היתה כוונה ברורה לעצבן משתמשים על ידי תיבות שיחה כחלק מהתהליך התקנה של תוכנות צד-שלישי בכדי לעודד את היצרנים שלהן לכתוב קוד בטוח יותר. אבטחת תוכנה הוא נושא חשוב מאוד, אך אי אפשר שלא לתהות האם במייקרוסופט לא יכלו לחשוב על דרך אחרת להפעיל לחץ על היצרנים במקום לעצבן במזיד את המשתמשים ולפגום בחווית השימוש שלהם?

אפשר לכתוב עבודת דוקטורט כפולה על בעיות השמישות בויסטה ולא עובר שבוע כמעט שאני לא נתקל בתיאורים שגורמים לי לחשוב שהפיתוח של ויסטה היה בדיחת אחד באפריל שהצליחה להשתחל אל פס הייצור. עשו שם כל דבר אפשרי בשביל להפוך תהליך שדרוג של מערכת הפעלה לתהליך מרתיע, מייגע, מפחיד, מעצבן ובלתי נסבל, אך במקום להציע לעולם עוד פוסט קיטורים על ויסטה אני רוצה להתייחס לנושא של עיצבון משתמשים כצעד טקטי והאם זהו משהו שמאפייני מערכות צריכים בכלל לשקול.

נקודת המוצא של עיצוב מוצרים עבור אנשים היא שהשימוש במוצר צריך להיות מהיר, קל ונח עם מינימום מכשולים בכדי לספק חווית שימוש מספקת ואפטקטיבית. עם זאת, ישנן במערכות קריטיות (Critical Systems) כמו מערכות צבאיות ומערכות רפואיות בהן טעויות עלולות לעלות בחיי אדם, ולכן מאפיינים קשיים ומגבלות בכדי לצמצם את הסיכוי של פעולה לא רצויה או לא נכונה. כך למשל, פעולה קריטית תדרוש צירוף מקשים מסובך או שימוש בשני אנשים בכדי שהיא לא תתרחש בטעות או מתוך פזיזות.

במקרה אליו קישרתי, בחרה מייקרוסופט להעניש יצרני תוכנות על ידי כך שהיא מענישה את המשתמשים. התועלת למשתמש היא עקיפה לחלוטין אם היא קיימת בכלל ומדובר בצעד שנועד לקדם אינטרס מייקרוסופטי מובהק על חשבון נוחות השימוש. זהו הגיון מעוות שלא ממש מפתיע אף אחד בהתחשב בהיסטוריה של החברה וחוסר היכולת המשווע שלה לתקשר ולהבין בני אדם ברמה הבסיסית ביותר. עיצבון מהסוג הזה יכול להיות מאופיין במערכת רק במקרים חריגים בהם מתחשבים בבטיחות וחיי אדם על פני הנוחיות של המשתמש הבודד. כאן מדובר על משהו שהוא בין מייקרוסופט וחברות צד שלישי שמפתחות תוכנות שרצות על מערכת הההפעלה שלה. המשתמש לא צריך להתקע באמצע וחווית השימוש היא הדבר האחרון שצריך לתמרן בצורה שלילית בשביל לחנך חברות צד שלישי.

לעצבן משתמשים זה משהו שאפשר לשקול בתכנון משחקים היכן שמכשולים, אתגרים וקשיים הם מאפיינים רצויים במידה סבירה בכדי ליצור את החוויה המתבקשת. כל עוד הקושי וההתגרות אינם לגמרי מוציאים את החשק לשחק יש מקום לשקול כיצד בכוונה "משגעים" את המשתמש ומוציאים אותו משיווי משקל. גם אז צריך להמנע ממצב של התעללות לא מחושבת שיכולה לגרום לתחושת חוסר אוניםֿֿ או מבוכה אם מדובר בסיטואציה חברתית.

נוחיות השימוש היא עיקרון ברזל שניתן לכופף במקרים ספציפים. להקשות ולהטריד משתמשים צריך להעשות בצורה מאוד מחושבת בנסיבות מיוחדות לאחר שאפשרויות אחרות נשקלו ונבדקו. התקנת תוכנה בסביבה ביתית היא לא מקרה כזה והמשתמש הבודד אינו צריך לסבול בשביל שיצרני תוכנות יגלו יותר התחשבות באבטחה כשהם מייצרים מוצרים.

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה