RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

האם החיפוש המתקדם של גוגל היה מתקדם מידי?

בפוסט שפורסם אתמול בבלוג הרשמי של גוגל תחת הכותרת The art of the field study, מתאר דן ראסל כיצד ממשק החיפוש המתקדם של מנוע החיפוש עוצב מחדש לאור מסקנות שעלו כתוצאה מתצפיות ומחקרים עם משתמשים. מעבר לתיאור התיקונים שנעשו בכדי לשפר את השמישות של הממשק, ראסל גם מתייחס לאתגרים הכרוכים במחקרים לצורך אבחון חווית השימוש ומזכיר לנו שאנשים טובים מאוד בלהגיד דבר אחד ולעשות דבר אחר.

עיצוב המחודש של ממשק החיפוש המתקדם התבסס על שתי בעיות עיקריות שעלו במהלך המחקר:
1. הטרמינולוגיה שכללה מונחים כמו Domain, Usage Rights ו-Safe Search הרתיעה אנשים (ממשק טכני, מסובך ולא מובן)
2. אנשים לא הבינו איך החיפוש המתקדם עובד (הלוגיקה מאחורי המערכת)

מדובר בשתי נקודות מעניינות שהקשו על אנשים להבין את התועלת שהם יכולים להפיק מהממשק ולכן הם נטשו אותו לאחר הצצה חפוזה. הפתרונות המתוארים בפוסט כללו שימוש בטרמינולוגיה פשוטה יותר שמדברת ב"גובה העיניים" של המשתמשים, חיווי שמציג להם את החיפוש שהם מגדירים על ידי הזנת ערכים לשדות שונים והחבאת אפשרויות סינון נוספות. לכאורה נראה אולי שמדובר בבעיות אלמנטאריות שתוקנו על ידי פתרונות ראויים, אך לאור העובדה שמדובר בממשק "חיפוש מתקדם", האם הנחת יסוד שמי שמגיע לממשק הזה ידע להתמודד עם המורכבות שלו היתה מוצדקת? האם חיפוש מתקדם נועד לאנשים מתקדמים?

כאשר מאפיינים חלק ממערכת המוגדר כ"מתקדם" קל להסיק שמי שישתמש בו יהיה מספיק מיומן ובעל ידע ונסיון בכדי להתמודד איתו, לפיכך מידת השמישות של הממשק תהיה יחסית לאותו קהל היעד. במקרה של "חיפוש מתקדם" בגוגל אני תוהה האם האיפיון המקורי היה יומרני יתר על המידה או נתפר לפי מידותיהם של מומחי חיפוש שאמורים להכיר את הטרמינולוגיה וההגיון מאחורי הממשק.

לפעמים אנו מחשבים לא נכון את אותן מידות ומצפים מאנשים להתמודד עם רמות מורכבות וקושי גבוהות מידי. אלה לרוב יראו הרבה יותר פשוטות לצוות שעובד על המוצר במשך חודשים ומכיר כל כפתור, קיצור דרך ורצף פעולות ולכן קיים סיכון שמה שנראה לנו פשוט ומובן מעצם ההיכרות העמוקה שלנו עם המוצר, הוא בפועל יותר מורכב ומסובך עבור מישהו חיצוני.

כאשר מסתכלים על ממשק החיפוש המתקדם של גוגל לפני השינוי, הוא אכן נראה "מתקדם" ומזכיר פאנל ניהול מרשים. עד כמה פשוט צריך להיות ממשק מתקדם? הפשטות יחסית לקהל היעד ותוך כדי קריאת הפוסט של דן ראסל, חשבתי לעצמי האם בגוגל הבינו מי קהל היעד של החיפוש המתקדם? האם המחקר איפשר להתאים את הממשק למידת ההבנה של משתמשים שנחשבים מתקדמים או פשוט להרחיב את קהל היעד?

אם ניתן לאפיין ממשק כך שיהיה שמיש עבור אוכלוסיה רחבה יותר מאשר קבוצה מצומצמת יותר של משתמשים מנוסים כדאי לדעתי לשקול כיצד מרחיבים את קהל היעד אם יש לכך הצדקה. הקושי טמון בכך שלפעמים הצעד הזה יוצר מצב בו התוצאה הסופית אינה עונה על הצרכים והדרישות של הקהל המתקדם שלעיתים כן זקוק לאפשרויות המחייבות אולי שימוש בטרמינולוגיה טכנית. הפתרון של גוגל במקרה של החיפוש המתקדם הוא הסתרה של החלקים הטכנים יותר בתחתית המסך כך שהם זמינים בקישור החושף אופציות סינון נוספות. זאת פשרה סבירה שתומכת בצרכים של משתמשים מתקדמים לצד כאלה שנחשבים אולי ל"חצי-מתקדמים".

קשה ולעיתים בלתי אפשרי לקחת בחשבון את הצרכים והיכולות של קשת משתמשים רחבה בממשק אחד. יצירת חלקים "מתקדמים" המכילים פונקציונאליות מורכבות יותר הוא פתרון מקובל שיוצר הפרדה ברורה ויוצר סדר עדיפויות בין הפונקציות השכיחות שנמצאות בשימוש נרחב ואלה שמי שיגיע אליהן ידע איפה לחפש אותן וככל הנראה איך להשתמש בהן. המקרה של החיפוש המתקדם בגוגל מראה לדעתי שלפעמים עלינו להיות מודעים לאפשרות שהמשתמשים המתקדמים אליהם אנו מכוונים אולי לא כל כך מתקדמים כפי שאנו חושבים.

6 תגובות על “האם החיפוש המתקדם של גוגל היה מתקדם מידי?”

  1. 08/11/2008 בשעה 10:58 ויטלי

    לדעתי אחד הדברים היותר יפים במנגנון המחודש זה השורה למעלה שמתרגמת את ההגדרות שלי לאופרטורים של החיפוש. בצורה כזו, אם המשתמש רק מוכן ללמוד, כישורי החיפוש שלו ישתפרו ובמרבית המקרים הוא לא יצטרך בכלל להגיע לעמוד המתקדם.

    אבל מה שקצת מוזר לי שם זה שהכפתור שמתחיל את החיפוש נקרא "Advanced Search". לדעתי היה עדיף לקרוא לו פשוט Search, כי כרגע זה גורם לי לחשוב שמסתתר מאחוריו איזשהו מנגנון חיפוש עוד יותר מתקדם, ולא ברור שזה מה שמפעיל את החיפוש. מה שמחמיר את המצב זה שבגלל המילה Advanced, המילה Search נתפסת בתור שם עצם ולא פועל, ואנחנו רגילים שכפתורי פעולה מכילים פעלים.

    בכלל, לניסוח הדברים יש המון השפעה במצבים כאלה. כפי שאמרת, עצם הגדרת המנגנון כ"מתקדם" מעידה על איזשהן הנחות לגבי קהל המשתמשים שלו, והמשתמשים מבינים את זה, וחלקם מחליטים מראש שזה לא בשבילם. ב-IMDB התמודדו עם זה יפה: הקישור המוביל למנגנון המתקדם שלהם נקרא פשוט "more", והמנגנון העוד יותר מתקדם נקרא power search. לדעתי דווקא הביטוי power search עשוי להיות עדיף על advanced, כי זה מרמז רק על זה שהחיפוש יותר חזק ויעיל (ומי לא ירצה את זה?), אך לא על זה שהמשתמש אמור להיות יותר מנוסה.

  2. 08/11/2008 בשעה 11:08 צביקה

    ואייב לינקולן אמר: אתה יכול לספק חלק מהאנשים כל זמן ואתה יכול לספק את כל האנשים חלק מהזמן, אבל אתה לא יכול לספק את כל האנשים כל הזמן.

    דעתי כדעתך שהפשרה סבירה, אולם אני לא הייתי מכנה את התוצאה "חיפוש מתקדם", שם שכשלעצמו מרתיע (רוב האנשים שמפסיקים באמצע כי הם לא מבינים איזה שדה, מראש לא חושבים שהם מתקדמים). custom search הוא שם מתאים יותר ומרתיע פחות.

  3. 08/11/2008 בשעה 16:54 בועז

    אני מניח שחלק מהעניין הוא גם זה שהרבה למדו ולומדים את האופרטורים, כך שהדף הופך להיות מוכוון למתקדמים הפחות מתקדמים, ונכון לכן לפשט אותו.

  4. 08/11/2008 בשעה 17:33 אמיר דותן

    אני מסכים ויטלי וכפי שאולי ראית אז גם בסוף כל שדה ישנו tip שמסביר איך ליישם את הפרמטר בחיפוש רגיל. זה מחזק את ההשערה של בועז שמדובר כמעט למעשה בסוג של טוטריאל כמעט שמאפשר למשתמשים "לעלות שלב" באופן החיפוש שלהם בגוגל. מדובר בדוגמא יפה להבדל בין ממשק שורת פקודה וממשק מבוסס טופס שנחשב על ידי משתמשים מתקדמים יותר מגביל כי במקום לכתוב הצהרה בשורה אחת צריך לקפץ בין שדות כאשר במקרה של אופרטור ה-OR הטופס מוגבל למשל לשלוש מילים בלבד.

  5. 09/11/2008 בשעה 0:02 נדב דפני

    אני מסכים עם צביקה לגבי הצורך בתיקון של המינוח.

    ואגב, שמתי לב שבכל מקרה שבו מוזכר המונח 'מתקדם' יש נטייה לשים בו מורכבות טכנית של אנשי מקצוע וטפסים עתירי אפשרויות והתלבטויות, בעוד שבעיני (כולל הנטייה המוגזמת שלי לפשטות והקלה על המשתמש, בידיעה שזה יועיל לאפליקציה כל הדרך אליו) חיפוש מתקדם היה אמור להיות חיפוש שבו אתה כמנוע, כאפליקציה, מתאים את עצמך למשתמש, לרצונותיו, לשאלותיו הפרטניות וכדומה.

    במילים אחרות, הייתי שמח לראות במקום טופס, סוג של אשף חכם שמנהל סוג של דיאלוג – מבוסס עץ עם הרבה אפשרויות. אשף כזה שיביא אותו אל המקום בו הוא ראוי לסיים את החיפוש – אל מה שחיפש.

    אני כותב ובו-זמנית יודע שגם אני בסטיפס (www.stips.co.il) מתפשר על החיפוש המתקדם מהדור הקיים, אבל כשיהיה לי כסף רב יותר, לשם אכוון – אשף חכם, אינטראקטיבי, שכולל NLP ועוד כל מיני טכנולוגיות, שכל כולן מכוונות להביא את המשתמש המדוייק והחכם יותר למטרתו.

    אני מקווה שלא יצאתי שוטה הכפר אבל כך הייתי רוצה שיעשו גם בחברות הגדולות – שהחיפושים יהיו פחות מתקדמים ויותר מקדמים.

  6. 09/11/2008 בשעה 0:12 אמיר דותן

    נדב, אתה מתכוון למשהו כזה http://www.msdewey.com ? :-) מה שנקרא להפוך conversational interface ל-controversial interface

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה