RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

לעצבן משתמשים כטקטיקה – והפעם גוגל

בחודש שעבר השיקה גוגל פיצ'ר בג'ימייל המאפשר להגדיר עיצוב חלופי לממשק מתוך אוסף של אפשרויות. היתרון הגדול לדעתי קשור להנגשת הממשק למשתמשים עם מוגבלויות ראייה ודיסלקסיה המעדיפים לעיתים צבעוניות שונה מברירת המחדל (טקסט שחור על רקע ירוק, ניגודיות צבעים גבוהה וכו'). הגמישות הממשקית הזאת חשובה אך מעניין גם איך בחרו בגוגל להשיק את הפיצ'ר. בכדי להסב את תשומת לב המשתמשים לשידרוג הוא יושם בצורה גורפת ומי שהשינוי לא מצא חן בעיניו נאלץ לחפש את אפשרות השינוי וכך למעשה נחשף לפיצ'ר וגלריית האפשרויות. כשאני גיליתי לראשונה את העיצוב החדש לא היה לי מושג מהיכן הוא הגיע ולא אהבתי אותו. התעצבנתי קלות אך שמחתי לגלות שזה משהו שניתן לשנות. גם אתם?

בחודש אפריל השנה כתבתי פוסט תחת הכותרת "לעצבן משתמשים כטקטיקה" בו תיארתי כיצד מייקרוסופט בחרו בצעד מכוון להציף משתמשים בתיבות שיחה בכדי לעודד יצרנים של תוכנות צד שלישי לכתוב קוד בטוח יותר לטענת החברה. המקרה של ג'ימייל והתאמת עיצוב הממשק הוא דוגמא למקרה בו נראה שחברה בוחרת במודע לעצבן משתמשים (וגם אם רק קצת) בשביל להשיג מטרה כלשהי. איני פוסל את הגישה על הסף אך בעיצוב חווית משתמש זהו משהו שנוטים לעשות במקרים בהם חשוב למשוך את תשומת לב המשתמש כשמדובר בבטיחות למשל אך האם זה לגטימי כשרוצים להסב תשומת לב לפיצ'ר חדש?

נראה שהיה ברור לגוגל שההשקה של הפיצ'ר החדש תזכה לסיקור בבלוגים ומדורי הטכנולוגיה שיגיע לאחוז מאוד קטן ולכן היה צורך ליזום מהלך שיידע את כל מי שמשתמש בג'ימייל שיש לו מעתה את האפשרות לבחור עיצוב אלטרנטיבי לממשק. התוצאה היתה ששינו לכולם את העיצוב הרגיל בכדי שהם יגרדו את הראש, יתהו מה קרה, ישאלו את הבן של השכנה שנמצא במגמת מחשבים וזה יגיד להם שעליהם פשוט ללכת ל-Settings ולבחור תחת Themes את העיצוב הרצוי.

בגלל שג'ימייל הוא הטאב הקבוע אצלי בפיירפוקס, צרמה לי המחשבה שאאלץ להתרגל לממשק עם מראה שונה מזה לו אני רגיל. ציפיתי מגוגל להודעה חייכנית בטון של מהנדס תוכנה בן שמונה עשרה עם הכיתוב "מה קרה לעיצוב האינבוקס שלי? שום דבר! מהיום אפשר לשפוך איזה צבע שרוצים על ג'ימייל! הקלק כאן!". יידוע שכזה היה הדבר הנכון והמתחשב בכדי שכמשתמש אני לא אחשוב שבוצע שינוי קבוע. לא היתה שום אינדיקציה שמדובר באפשרות שניתן לשנות ורק לאחר שגיליתי שאפשר להחזיר את העיצוב למראה המקורי נשמתי לרווחה. מסתבר שהעיצוב הרגיל נקרא מעכשיו Classic וברירת המחדל החדשה נקראית Default.

מדוע ברירת המחדל לא נשארה העיצוב הקבוע שהפך בין לילה ל-Classic? ברור מאוד – בכדי שאנשים יאלצו לחפש אותו. היה לי ברור שגוגל משכו אותי כמו חמור עם גזר לפיצ'ר שקבור ב-Settings. זה הרגיש לא פייר שהם שיחקו איתי ולא הסתפקו בהודעה שניתן מהיום לשנות את העיצוב ובמקום זה שינו לי את העיצוב כדי שאני אצטרך לשנות אותו בחזרה ובדרך אלמד על הפיצ'ר החדש. אני תוהה האם היתה אפשרות אחרת ליידע משתמשים על הפיצ'ר הזה, ובהיעדר אפשרות שכזאת היתה הצדקה להתערב לי בממשק. מי שמשתמש בג'ימייל מכיר בטח את השורה בתחתית הדף שכוללת איזכורים לאפשרויות שונות שלא זמינות מהממשק הראשי. האם אי אפשר היה להוסיף שם איזכור לאפשרות שינוי עיצוב הממשק? כנראה שלא לנוכח הסבירות הגבוהה שרוב האנשים מתעלמים מהשורה הזאת.

הדילמה לא פשוטה ואיני מאשים את גוגל מעבר לכך שהם לא כללו אפשרות מהירה לגשת לפיצ'ר ולהחזיר את המצב לקדמותו, וציפו כמעט שאני אחפש את הפתרון בגוגל. אני לא אופתע אם מישהו שם חשב שזה אפילו יהיה פתרון מהיר יותר. כמאפייני ממשקים אנו נתקלים פעמים רבות בארכיטקטורת מידע שמחייבת אותנו להיות מאוד זהירים עם כמות המידע שאנו כוללים בעימוד מסויים ואי אפשר לציין כל שינוי וידיעה בדף הראשי בו כל פיקסל הוא נכס נדל"ני יקר מפז. האם הפתרון הוא ליידע משתמשים בצורה "בוטה"? כיצד מיידעים משתמשים על פיצ'רים חדשים? הודעות צפות? כמה הודעות צפות אפשר להקפיץ לפני שעולים לאנשים על העצבים? לשלוח מייל? על כל תוספת? להסתפק בזה שאנשים ילמדו על שינויים בבלוגים? לשנות להם את הממשק בכדי שהם יצטרכו לגלות את הפיצ'ר?

18 תגובות על “לעצבן משתמשים כטקטיקה – והפעם גוגל”

  1. 06/12/2008 בשעה 21:50 לאה צחור

    אני דווקא גיליתי את האפשרות כאשר נכנסתי לראשונה למייל בעיצוב החדש והייתה הודעה למעלה שהיוותה קישור אל המקום המתאים. עיצוב ברירת המחדל הוא מאוד קרוב לעיצוב הרגיל.
    אני מסכימה שיש להודיע למשתמשים על שינויים וכיצד להתמודד איתם אבל לפעמים גם זה יוצר עודף מידע שמוצף. האם צריך גם הסבר על השימוש בצ'אט (שרק לא מזמן הוכנס לשימוש לאלו שמתעקשים על השפה העברית) ? והסבר על האפשרויות שצצות כל הזמן בseting?
    אני חושבת שהפתרון הכי יפה שראיתי לזה היה בפייסבוק. בלונים ליד כל דבר חדש שברגע שהמשתמש רוצה הוא פשוט לוחץ על איקס וסוגר אותם

  2. 06/12/2008 בשעה 22:02 אמיר דותן

    היי לאה. בי נשבעתי שלא ראיתי הודעה כזאת והייתי בטוח שמדובר בשינוי שאאלץ להתרגל אליו. יכול להיות שהתסכול הראשוני עיוור אותי אך זה משהו שהיה צריך לקחת בחשבון :-) השוני בין העיצוב הקלאסי והחדש צרם לי. בייחוד קווי המתאר שנהיו הרבה יותר בולטים והחזות נהייתה קופסתית וכבדה. יש פה מן הסתם אלמנט של טעם אישי אך אני מתקשה למצוא הצדקה לשינוי בברירת המחדל ברמה הויזואלית ולא שאני חובב תאוריות קונספירציה, אך יש לי הרגשה שהשינוי הזה נועד רק בשביל לגרור אנשים לגלריית האפשרויות.

    השאלות שאת מעלה תואמות את שלי. ישנם מקרים בהם מפזרים סימני שאלה שמעלים בלון חביב עם הסבר קצר ולפעמים פשוט בונים על זה שאנשים יחפשו ב-Help או פשוט יגגלו. לפעמים מדובר בשינויים שמי שהם רלוונטים אליו כבר יגלה אותם בכל מיני דרכים וסביר להניח שיבין אותם. זה תלוי בהקשר כמובן וכפי שכתבתי, אי אפשר ליידע בצורה של חלון קופץ כל פעם ולכן העלאתי את התהייה האם הגישה "היצירתית" של גוגל לגיטימית או שהיא בגדר חציית קו אדום. מכיוון שאני לא ראיתי את ההודעה שבישרה על השינוי (אם היתה או לא) נלחצתי. פשוט כך. האם בגוגל בנו על הלחץ הזה? האם ייצרו אותו בכוונה תחילה?

  3. 07/12/2008 בשעה 0:01 RichTextEditor

    כמו שציינה לאה, אכן היה סטריפ צהבהב בחלק העליון של המסך שהודיע כי ניתן לחזור לעיצוב הישן באמצעות לחיצה על הלינק ל-settings, אולם היה קל מאד לפספס את ההודעה הזו.

    שינוי דרסטי בעיצוב, בשונה מהוספת פיצ'רים כמו שיש בגוגל לאבס, מצריך הודעה ברורה יותר מאשר הסטריפ הקטן הזה. חלונית פופ-אפ רצינית וברורה היא בוודאי פיתרון טוב יותר למרבית משתמשי ג'ימייל שמסתפקים ב-compose mail ו-send והפונקציות ה"מורכבות" של ה-settings הם משהו שהם לעולם לא יגיעו אליו.

  4. 07/12/2008 בשעה 0:12 אמיר דותן

    ההודעה היא הכרח בסיסי ובין אם פספסתי אותה או לא, יש משהו קצת מטריד בזה שמשנים לי את העיצוב רק בכדי שאני אצטרך לשנות אותו בחזרה ואני סקרן כמה אנשים נשארו עם העיצוב הסטנדרטי החדש והכהה יותר ולא החזירו אותו כמעט מיד ל-Classsic . זה לא סוף העולם אך מה שהפריע לי זאת ההרגשה שמטרטרים אותי בנוסף לזה לא ידעתי אם מדובר בשינוי קבוע. זה באמת בקטנה אך מדובר פה על העיקרון והמחשבה ש-"אז המשתמש יצטרך שניה לחפש את האפשרות לשנות את העיצוב בחזרה". האם זאת גישה לגטימית? אני בספק.

  5. 07/12/2008 בשעה 0:43 רומי יצחקי

    אני מכירה הרבה משתמשים שהבנתם במחשב ובאינטרנט היא בסיסית (רמז, משפחה) ועבור אנשים כאלו, שינוי כזה יכול להיות הרסני. שימוש בהגדרות דורש רמת ביטחון מסוימת, והרבה אנשים מעדיפים לא לגעת כדי לא להרוס או לקלקל שום דבר בלחיצה שגויה.

    ובאופן כללי, יש הבדל בעיני בין לעצבן את הגולש, כפי שהגדרת את זה, ובין לבלבל את הגולש. לכנות את העיצוב המקורי classic במקום default זו פשוט הטעיה ואם גוגל תשתמש באופן קבוע בשיטות אלימות ומבלבלות, היא תשלם על כך מחיר.

    אגב, כשאני ראיתי את שינוי העיצוב, חשבתי שמשהו אצלי לא בסדר, ושאני פשוט לא זוכרת נכון מה היה העיצוב הקודם.

  6. 07/12/2008 בשעה 0:54 אמיר דותן

    רומי, מה שעיצבן אותי זה שבלבלו אותי :) אני מסכים עם הטענה של שהחלפת השמות מטעה ואני זוכר שהייתי צריך לשחק עם הבחירה כמה פעמים עד שהבנתי שמה שציפיתי שיהיה ה-Default הוא דיפולט חדש וכהה יותר. אין לי הסבר אחר לזה חוץ מזה שרצו למשוך לשם אנשים. אם הדיפולט היה נשאר דיפולט כמה אנשים היו יודעים שנוספה האפשרות להחליף את העיצוב? מעט מאוד לדעתי.

  7. 07/12/2008 בשעה 1:17 רומי יצחקי

    א. הבהרה: התכוונתי שיש הבדל בין להחליף לך את העיצוב לבין להטעות אותך. גם במקרה שבו קל להבין איך לחזור לעיצוב הקודם, זה ממשיך להיות פולשני לשנות עבורי את הסקין של שירות הדואר שלי.

    ב. לגבי דיפולט וקלאסיק – באופן עקרוני, היה אפשר לפתור את הצורך שציינת על ידי כך שקוראים לעיצוב המקורי דיפולט, ומקבעים את העיצוב של כל המשתמשים ל"משהו אחר". זה עדיין מעצבן, אבל כשכבר נכנסים להחליף, זה לפחות פחות מטעה.

  8. 07/12/2008 בשעה 19:41 מיכל

    גוגל עשו לאחרונה שינוי בממשק של ה Google reader
    במקרה הזה הופיע באר צהוב קטן עם הטקסט -
    New! Things look pretty different around here. Learn more about Reader's fresh new look. Dismiss this message.
    ומשם אפשר לעבור לפוסט בבלוג הרשמי שבו אפשר ללמוד על כל השינויים כולל השוואות בין חדש לישן -
    http://googlereader.blogspot.com/2008/12/square-is-new-round.html
    אני מודה שבהתחלה כל השינויים האלה עיצבנו אותי – למה אי אפשר להישאר במקום המוכר והנוח לעולם. מאז החלטתי להפוך את זה לשיעור מגוגל… להיות פתוחה לשינויים… דווקא כמה דברים מעניינים יצאו לי מזה בנתיים.

  9. 07/12/2008 בשעה 20:15 אמיר דותן

    היי מיכל. אני מאוד מרוצה מהממשק המרווח החדש של גוגל רידר ולדעתי אני מרוצה מהשינויים של גוגל ב-99 אחוז מהמקרים :-) הנקודה היא איך השינויים הללו מוצגים ומובאים לידיעת המשתמש. במקרה של ג'ימייל הפיכת העיצוב הרגיל לכהה יותר נראה יותר כצעד שנועד למשוך אנשים לגלריית העיצובים מאשר להיטיב עם המשתמשים ועל כן התהייה שלי. Default היה יכול להשאר Default במקום להפוך ל-Classic אך אז אנשים היו לומדים על השינוי רק דרך ההודעה בפס הצהוב והרבה אנשים אני מניח היו פשוט מבטלים אותה וממשיכים הלאה. לעומת השינוי ברידר, אני לא מזהה יתרון בעיצוב ה-Default החדש של ג'ימייל והוא הרגיש לי כבד וקופסתי. הרצון לחפש איך אפשר להחזיר את המצב לקדמותו וחוסר הנחת שחשתי היו ממש מתוסרטים ואם זה אכן היה המצב אני תוהה עד כמה זאת גישה לגיטימית בכדי להביא שינויים לידיעת המשתמשים.

  10. 07/12/2008 בשעה 20:16 אדוה

    ההודעה לא הופיעה מיד – אני קיבלתי את העיצוב החדש שעתיים לפני שההודעה (והאפשרות לשנות את העיצוב) הופיעו לי בתיבה.
    גרוע מכך – הבת שלי משתמשת בממשק בעברית, ושם גם החליפו את העיצוב, אבל לא נתנו עד היום את האפשרות להחליף עיצובים, כך שהיא גם לא יכולה לחזור ל-classic. אם לעצבן משתמשים, אז עד הסוף.

  11. 07/12/2008 בשעה 20:21 אמיר דותן

    תודה אדוה! :-) ידעתי שלא איבדתי את שפיותי ולא היתה הודעה ואפשרות ב-Settings לשנות את העיצוב! ידעתי! לנוכח חלק מהתגובות התחלתי באמת לתהות כיצד יכולתי לפספס אותם.

  12. 07/12/2008 בשעה 20:26 אדוה

    אני שמחה שתרמתי לשפיות דעתך ;)

  13. 07/12/2008 בשעה 21:09 מיכל

    היי אמיר. האם העובדה שגם בממשק בעברית עשו את השינוי בעיצוב, אבל עוד לא השיקו את התימות העיצוביות השונות (סביר הימין שמאל מאתגר אותם מעט) יכולה להעיד שהכוונה מאחורי שינוי הdefault היתה לשפר את הממשק הנוכחי (אני ואתה מסכימים שהוא פחות טוב מהקודם, אבל העובדה שאי אפשר לחזור לקודם בגרסת העברית מלמדת אותי שמישהו בגוגל חושב שהיא יותר טובה) ושלא מדובר פה שאיזה תוכנית ערמומית לגרום לך לאבד את שפיות דעתך?

  14. 07/12/2008 בשעה 21:18 אמיר דותן

    מיכל, מעניין לראות שבעיצוב החדש במראה של גוגל רידר המגמה היתה לאוורר את הממשק על ידי ריווח הפריטים ושימוש בצבעים בהירים יותר – במקרה של הדיפלוט החדש זה הפוך והלכו על צבעוניות כהה ו"כבדה" יותר כך שאני לא יכול שלא לתהות האם באמת מדובר במראה משופר או מראה שנועד לגרום לאנשים לחשוב כמעט מיד "איך אני מחזיר למה שהיה קודם??". אני מקבל את הרמיזה לפרנויית קנוניות אך היא נועדה לשרת את הדיון המהותי יותר :-) כמובן שיש פה עניין של רתיעה אינסטנקטיבית משינוי ואני לגמרי מקבל את האפשרות שמישהו שם חשב שה-Default החדש הוא יותר טוב מה-Classic אך מעלה את האפשרות השניה. המקרה של ג'ימייל הוא הרי מקרה מבחן לשאלות יומיומיות שמאפייני ממשק ניצבים מולן והגישה של גוגל (שהיתה או לא היתה) די יצירתית.

    השינוי המהותי היחיד בעיצוב החדש של גי'מייל אם אני זוכר נכון הוא שכל אפשרות בתפריט הראשי מצד שמאל (Inbox, shared, chats) מחוברת ויזואלית לאיזור המרכזי בכדי שיהיה ברור יותר באיזה חלק המשתמש צופה. זה נהדר אך עובד יופי גם עם הצבעוניות הפסטלית הקלאסית. בשביל זה להשתמש בכחול כהה עם קווי מתאר כבדים? אני אישית לא חושב שיש הצדקה. אגב, מי מבין המגיבים נשאר עם ה-Default החדש ומי החזיר ל-Classic או לכל אלטרנטיבה אחרת? אני סקרן.

  15. 07/12/2008 בשעה 21:22 אדוה

    אני משתעשעת ב-themes. כרגע אני עם tree, שקצת מתבזבז על מזג האוויר הקבוע שלנו, אבל עדיין נעים מאוד. וקודם השתמשתי ב-tea house.

  16. 07/12/2008 בשעה 22:44 מיכל

    אני נהנת עם bus stop.

  17. 08/12/2008 בשעה 23:52 דוד גלולה

    אני יודע שזה לא כ"כ קשור, אך מעניין אותי אם מישהו בדק את המערכת בליכוד מבחינת שימושיות. חלק גדול מהמשתמשים לא ידעו איך לעבוד איתה, זמני העבודה גדלו ואיתם הבושה של מפתחי המערכת. אשמח לדעת האם מישהו ראה מערכת כזו ויודע איך היא עוצבה (עפ"י אילו מתודולגיות)?

  18. 09/12/2008 בשעה 0:04 אמיר דותן

    היי דוד – ביקשת? קיבלת :-)

    http://www.amirdotan.com/blog/?p=716

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה