RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

עיוורון צבעים

לכל אחד מאיתנו ישנם צרכים מיוחדים ברמות שונות המשפיעים על היכולת שלנו לבוא במגע עם ממשקים. חלקם קבועים (בעיות ראייה, דיסלקסיה, כבדות שמיעה) וחלקם זמניים (אי יכולת להתרכז בגלל עייפות ולחץ, ראות מוגבלת כתוצאה מתנאי תאורה בעיתיים). במקרה שלי, אני מתקשה להבחין בין צבעים שונים בגוונים מסויימים לצד בעיות אחרות. מקרה שקרה לפני עשר דקות המחיש לי בפעם הראשונה את המגבלה השכיחה הזאת תוך כדי שימוש בממשק.

קצת אחרי שתיים עשרה וחצי בצהריי יום שבת עטר שדמי, ידידה ומפתחת משחקי פלאש מוכשרת, קפצה לשיחה במסנג'ר ושלחה לי לינק למשחק הזה אותו היא פיתחה:

צילום מסך של המשחק בגרסה המקורית
צילום מסך

אני ממש לא טיפוס של משחקי מחשב, בטח שלא בסופ"ש, אך התחלתי להקליק ולנסות להבין מה האתגר שהמשחק מציב לי וכיצד מתמודדים איתו. אני מקליק ומקליק ושום דבר לא קורה. בשחרור לחיצת העכבר על אחד הריבועים אני מבחין בשינוי צבע קלוש ביותר כמו מן הבזק אבל אחרי שהוא נעלם הגריד נראה לי פחות או יותר אותו דבר. אני מתחיל להבין שמדובר במשחק שדורש קצת יותר חשיבה והתעמקות ומודיע לה שכנראה פספסתי את הקונספט או שהמשחק לא עובד כשורה אצלי.

תוך כדי שהיא בטח מגרדת את הראש בישראל ומשגרת בחזרה "על איזה דפדפן אתה?" אני מתקרב למסך ומתמקד טוב טוב בריבועים ומתחיל להבחין בשינוי גוון קל ביותר. חלק מהריבועים שנראים לי סגולים נראים בגוון ורדרד מאוד דומה לצבע המקור. עטר הסבירה לי שבמשחק לחיצה על ריבוע צובעת את השורה והטור של אותו ריבוע, אך בשבילי החלוקה לצבעים עדיין נראתה מאוד רנדואמלית. ברגע ששאלתי אותה באלו צבעים היא השתמשה היא הבינה לאן אני חותר ושאלה: "אתה גם מאלה שלא רואים צבעים?" והשבתי: "כן. אני אחד מאלה". זאת היתה תחושה לא נעימה לבהות במשחק הזה ולהבין שהוא מחוץ לתחום בשבילי. שבגלל עיוורון צבעים הגישה חסומה לי גם אם אני רוצה ומוכן להשקיע את הזמן. לפחות כאשר הטקסט קטן מידי באתרים אני יכול להגדיל אותו אבל במקרה הזה הרגשתי חסר אונים לגמרי.

אובחנתי מול כל כתה ח' 1 בחטיבה בשיעור ביולוגיה כאשר המורה הציגה על הלוח מבחן עיוורון צבעים וכולם קראו בקול את המספרים שהסתתרו בערימת העיגולים. כולם חוץ ממני. בחצי מהמקרים ראיתי רק אוסף רנדומאלי של עיגולים צבעוניים. זה לא משהו שמלווה אותי כל יום וכפי שאתם בטח מתארים לעצמכם, ישנם סוגים שונים של עיוורון צבעים ולפי הערכות קרוב לשלושה מיליון איש בארצות הברית הם עיוורי צבעים ולפי האתר הזה המציג אחוז עיוורי צבעים בארצות שונות בישראל מדובר בשמונים אלף איש.

אי שם בשנת 2000 כשעבדתי בתור פלאשיסט על ממשק ניגשה אליי המעצבת ואמרה שהכל נראה מצוין חוץ מכפתורי התפריט. עמלתי על האנימציה והתכנות של הכפתורים מאז הבוקר ומאוד הופתעתי. "למה את מתכוונת?" שאלתי בהתגוננות מצטברת. "אתה לא רואה?" "לא רואה מה בדיוק?" השבתי. "הם לא אותו דבר" היא החזירה. "מה לא אותו דבר? האנימציה זהה והם עושים בדיוק מה שסיכמנו" עניתי. "כן, אבל למה הם לא כולם באותו צבע?" ואז נפל האסימון. אני נשבע לכם שלי הם נראו בדיוק אותו דבר ועכשיו שאני חושב על זה היו באותו צבע של הריבועים במשחק של עטר. המעצבת רשמה לי את הקוד של הצבע הרצוי ובזה נגמר העניין. לא קרה שום דבר אבל עדיין היה קצת מביך.

לפני מספר שבועות רכשתי מצלמה דיגיטאלית חביבה והמוכר בחנות הסביר לי שלפני שימוש צריך להטעין אותה במשך שמונה שעות עד שצבע הנורה במטען מתחלף מאדום לירוק. כאשר חבר קפץ אלי לקראת סוף היום עברו קצת יותר משמונה שעות אך הנורה עדיין היתה אדומה, או כך לפחות זה היה נראה לי. "המצלמה כבר מוטענת, לא?" החבר שאל ואמרתי "לא. צריך לחכות שהאור יהיה ירוק". "ואיזה צבע זה נראה לך בדיוק?" הוא ענה וניכר בקולו שהוא לא ממש בטוח האם אני רציני או לא. אני מניח שזה בגלל הבהירות של הנורה אך בשבילי גם אחרי 24 שעות היא נראית כתומה זוהרת. לא ממש ירוקה ולא ממש אדומה. איפשהו באמצע ואני לא מבחין בשום שינוי.

המטרה של הוידוי הזה (אחד מתוך כמה מתוכננים) נועד להמחיש שלכל אחד מאיתנו יש את המגבלות הקטנות או הגדולות שלו. נגישות ממשק זה לא משהו שרלוונטי רק למישהו שאינו רואה או קטוע גפיים כפי שמקובל לחשוב בתעשייה לדעתי. זה מתייחס גם להרבה מקוראי שורות אלו שמוצאים את עצמם מגדילים את הפונט באתר זה או אחר כי הגודל הטבעי מאמץ את העיניים, או אלה שמעדיפים לחסום פלאש באתרים כי האנימציה מוציאה אותם מריכוז. התחשבות בנגישות היא התחשבות בקהל הרבה יותר רחב ומשמעותי ממה שנדמה לפעמים. בהרבה מקרים מדובר ביכולת התאמה אישית של ממשק שמקלה על השימוש בו ולא דורשת הנדסה מסיבית ושינויים גורפים. יותר נגישות = יותר חשיפה. המשוואה מאוד פשוטה.

במקרה של המשחק אותו הבאתי כדוגמא ראשונה, אין לי ספק שאפשר למצוא שילוב צבעים שיהיה גם אסתטי וגם מספיק ברור לאנשים עם עיוורון צבעים. במקרה של הנורה במטען המצלמה פתרון עיצובי אחד היה לכלול שתי נורות אחת ליד השנייה שיאפשרו חיווי יותר ברור. אני מאמין שברוב המקרים ניתן למצוא פתרון יצירתי ופארקטי שיתן מענה מספק.

עדכון חמש דקות לאחר פרסום הפוסט – המשחק המעודכן. הבדל של שמיים וארץ בשבילי.

צילום מסך של המשחק בגרסה המתוקנת
צילום מסך

4 תגובות על “עיוורון צבעים”

  1. 21/07/2007 בשעה 11:13 רויטל

    יופי של פוסט
    וכיף לגלות את הבלוג שלך פתאום סתם כך באמצע החיים
    ד"ש ונשיקות

  2. 24/07/2007 בשעה 0:56 אמיר דותן

    תודה וד"ש חם בחזרה :) אני שמח שקפצת לבקר.

  3. 05/04/2009 בשעה 1:26 נדב

    מעניין, איך אנשים עם מוגבוליות כאלה באמת מסתדרים עם אתרים ותוכנות שלא חשבו עליהם? מעניין אם תוכנה כלשהי (שפועלת ברמת דרייבר של המערכת) שדואגת להחליף את הצבעים בשביל לעזור להבדיל ביניהם תוכל לעזור

  4. 05/04/2009 בשעה 1:26 נדב

    ואגב, למה הלינקים של הקטגוריות בבלוג נפתחות בטאב (או חלון, לאלה שעדיין לא עברו לדפדפנים נורמליים) חדש?

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה