RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,988 תגובות עד כה מאז 2005

האם אפל תצליח לפתח ממשק דסקטופ תלת-מימדי שמיש?

באתר MacRumors התפרסמה ידיעה המתארת בקשת פטנט שאפל הגישה לממשק דסקטופ תלת-מימדי. לאור העובדה שממשקי דסקטופ תלת-מימדיים קיימים כגימיקים לא שמישים כבר שנים אני תוהה האם גם הפעם יהיה מדובר במקרה בו אפל תראה לכולם שאפשר גם אחרת.

המימד השלישי מאוד חשוב

ממשקים תלת-מימדיים קיימים כבר שנים בתחום המשחקים ויישומים מקצועיים מתקדמים כמו המחשת מידע. בשני המקרים הממשק מיועד למשתמשים מנוסים ומקצועיים שמסוגלים להתמצא ולנווט בחלל תלת-מימדי המוצג על צג דו-מימדי. במקרה של משחקי מחשב הסביבה התלת-מימדית יוצרת חוויה עשירה ויותר מציאותית וכשמדובר ביישומים מקצועיים המימד השלישי מאפשר תצוגת מידע בצורה אינפורמטיבית יותר. מימד העומק יכול גם לייעל תהליכים כאשר משתמש מנווט בחלל במקום ללחוץ על כפתורים ולהתקדם בין מסכים. כמות מידע עצומה ניתנת לתימרון ונפרשת לעיניי המשתמש שנדרש לבצע פעילות קוגנטיבית אינטנסיבית בהשוואה להתמודדות עם פלט דו-מימדי. התמצאות במרחב תלת-מימדי דיגיטאלי אינה פשוטה אך ישנם מצבים בהם היא מקלה על אנשים בסביבת העבודה או מסיבה להם סיפוק רב במשחק ולכן הם מוכנים (ולרוב יכולים) להתמודד איתה.

מימד שלישי להמונים?

אך מה עם מערכת הפעלה? בניגוד למשחקים ויישומים מקצועיים היא נועדה לקהל מאוד רחב ומהווה את הממשק בין האדם למחשב. כשהמחשב האישי פרץ לזירה בסוף שנות השבעים של המאה שעברה וכבר לא היה רק כלי עבודה הוחלט להלביש אותו בתחפושת של משרד ולכסות את כל הפקודות הסבוכות כדי שגם מי שלא ממש מבין במחשבים יוכל להשתמש בו בנוחות יחסית. ממשק הדסקטופ שנמצא איתנו כבר למעלה משלושים שנה נועד לספק מודל מוכר מהעולם הפיזי בכדי להפוך את המחשב לאינטואיטיבי יותר עבור אוכלוסיה מגוונת ולא מאוד מיומנת.


ה-XEROX-Star משנת 1981 – הדסקטופ נולד

הדסקטופ הדו-מימדי שפותח במעבדת המחקר המיתולוגית XEROX PARC פותח בתקופה בה מחשבים יכלו לאכסן רק בייטים בודדים של טקסט וכמות המידע שהממשק הציג היה מאוד מינימאלית. לאורך השנים מחשבים נהיו מהירים יותר ובעלי יכולת איחסון גדולה יותר וגרסאות חלופיות תלת-מימדיות של הדסקטופ החלו לצוץ בכדי לנסות ולהציע מענה מספק לבעיות שהתעוררו בנוגע לתצוגה ותמרון של מידע רב ומגוון על ידי המשתמש.

המימד השלישי שמיש?

דוגמאות לפרוייקטים שניסו להוסיף את המימד השלישי למטפורת הדסקטופ המקרטעת לא חסרות אך מעבר לאפקט ה-WOW עלינו לשאול את עצמנו עד כמה הן נמצאות בשימוש ועל ידי מי. האם הסיבה שהן לא נמצאות בשימוש רחב הוא עניין של הרגל גרידא או מגבלות שמישות המובנות בקונספט עצמו? אין לי לרגע ספק שמשתמשי מחשב מנוסים, וכמובן שכאלה עם נסיון במשחקי מחשב, יצליחו להתמודד בהצלחה עם אחד מהדוגמאות הבאות, אך כמה מהם יעדיפו להשתמש בהם לאורך יום שלם, לאורך שבועות, חודשים ושנים?


SphereXP


BumpTop 3D Desktop Prototype


Project Looking Glass

האם אפל תצליח לחולל שינוי?

מהתרשימים שהגישה אפל לממשק תלת-מימדי נראה שהתפיסה קרובה יותר לקונספט של הסרטון השני מאשר לשניים האחרים. ממה שנראה, תפיסת העומק היא מינורית ולא פרועה מידי כמו בסרטון הראשון, כך שלדעתי מבחינת שמישות יכול להיות שלא מדובר בקפיצה גדולה מידי. סביר מאוד להניח שאם מערכת הפעלה עתידית תתמוך בתצוגת תלת-מימד היא תהיה אופציונאלית כמו הפעלת פקודות על ידי פקודות, וכך מי שירגיש שהמימד-השלישי מקל עליו ינצל אותו בזמן שכל אחד אחר ימשיך להשתמש בשני מימדים.

אחת הבעיות העיקריות עם יצירת חלל (פיזי או וירטואלי) היא שיש לו נפח מסויים שחפצים ממלאים. אם החלל לא גודל הוא נסתם כשיש יותר מידי חפצים. בתרשימים של אפל נראה שהחלל הוא די מצומצם וזה יכול להצביע על כך שהשימוש שלו אינו נועד מראש ליצור מצב של עומס ויזואלי שיגרום לבעיית Scalability מבחינת הממשק. יכול להיות שמודל האינטראקציה עצמו נועד להציע מענה באמצעות מנגנון Zoom כלשהו אך קשה לדעת.

אפל כבר הוכיחה שהיא מסוגלת ליצור סטנדרטים חדשים באופן בו אנשים משתמשים בטכנולוגיה כך שאני סמוך ובטוח שהרבה שיקולי שמישות ואינטראקציה ילקחו בחשבון בזמן פיתוח ממשק תלת-מימדי בכדי להבטיח שאם הוא מיועד לקהל הרחב, הוא לא יהיה ממתק עיניים שיחמיץ ברגע שאנשים "מן הישוב" ינסו לעשות בו שימוש. אם מדובר באפשרות עבור Power users אז אפשר לצפות שהם יתמודדו איתו בהצלחה, אך האם הם גם ישתמשו בו לאורך זמן? האם עוד כמה שנים זה יהיה סטנדרט חדש בשביל משתמשים מתקדמים או פשוט עוד סרטון ביו-טיוב?

13 תגובות על “האם אפל תצליח לפתח ממשק דסקטופ תלת-מימדי שמיש?”

  1. 13/12/2008 בשעה 16:54 eshefer

    זה נראה כמו הרחבה של הממשק של time machine לכל הדסקטופ – בהחלט נראה כמו פיתוח אבולוציוני סביר.

    http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14

  2. 13/12/2008 בשעה 17:00 אמיר דותן

    מעניין. תודה. לא שקלתי את האפשרות של אלמנט כרונולוגי בהקשר הזה. כיוון המחשבה הזה מזכיר לי – http://www.sigchi.org/chi96/proceedings/videos/Fertig/etf.htm

  3. 14/12/2008 בשעה 0:21 eshefer

    זה לא חייב להיות כרונולוגי, התכוונתי לשימוש רק באלמנט הממשקי התלת מימדי עצמו – אבל לא נדע עד העניין הזה ישוחרר.

  4. 15/12/2008 בשעה 17:17 אמיר דותן

    ניתן לקרוא תיאור מפורט של הממשק ב: http://tinyurl.com/646uo9

    ניכר שהשימוש בעומק מאופק ומחושב אך לא ברור לי כיצד ממשק כזה יתמוך (אם בכלל) במיקום אקראי של אייקונים על הדסקטופ כפי שאנשים עושים כיום. אולי זהו אחד היתרונות הסמויים בגישת התלת-מימד – דסקטופ נקי.

  5. 16/12/2008 בשעה 11:29 ישי כהן

    שלום אמיר. בד"כ אני צוללן, אבל הנה הבכורה שלי בתור מגיב אקטיבי.
    לממשק תלת ממדי יש יתרון נוסף שהוא היכולת לייחס מאפיינים שונים של הידע לעולם הטבעי שלנו: המסמך התחתון בערימה הוא הראשון שערכנו; כשמעיפים מסמכים באויר, זה שכבד יותר נוחת מהר יותר; ובקיצור – מה שיותר עמוק – יותר כחול כמאמר המשורר. נוסף על כך ישנו אלמנט הזיכרון המרחבי שלנו שייקל עלינו למקם את המידע: את מסמכי המתכונים שמתי במטבח, את התמונות אני שומר על שולחן העבודה האמיתי וכו'. מידע יוכל לפתע להיות 'יותר ימינה' ממידע אחר, תכונה שנשענת על היכולת המרחבית האינסטנקטיבית שלנו. אפשר גם להסתמך על הנחות רווחות: תוכנה תהיה 'קופסה' והפרטים הטכניים שלה מצויים בתחתית הקופסה.
    אבל השאלה אם ממשק תלת ממדי יכול להסתמך על עכבר דו ממדי. זה אולי עובד במשחקי מחשב, אבל לאורך זמן זה יכול לגרום לכל מיני RSI ופגיעות דומות.

  6. 16/12/2008 בשעה 12:12 אמיר דותן

    היי ישי. ברוך הבא. אני מודע למה שאתה מתאר, אך אם יצא לך לצפות בקטע הוידאו השני שכללתי בפוסט (BumpTop 3D Desktop Prototype) הבעיה המהותית נוגעת ל-Scalability של הממשק והמעבר ממטפורה לסימולציה שלא מסוגלת לדעתי להתמודד בהצלחה עם כמויות מידע גדולות מאוד בצורה יעילה. זה הרושם שלי מקטע הוידאו. אין ספק שישנו יתרון לשימוש בידע מהעולם הטבעי כפי שציינת, אך בהקשר של מחשב שאמור להכיל ולהציג טרבייטים של מידע אני חושב שביסוס ממשק על תפיסת חלל פיזי יכולה להיות מאוד בעייתית, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את השימוש בצג שטוח ועכבר. הדסקטופ הקלאסי של XEROX סיפק את הסחורה כשלאנשים לא היה הרבה מידע על המחשב ומספר האייקונים והפולדרים היה מצומצם אך כיום אנשים טובעים בתיקיות. אלא אם כן מדובר על שילוב של ממשק חיפוש מתקדם כמו Spotlight או Google Desktop כך שהממשק התלת-מימדי מוגבל לכמות פעולות מצומצמת, אני תוהה כיצד הוא יכול לספק מענה ארוך טווח לדסקטופ דו-מימדי.

  7. 16/12/2008 בשעה 17:01 אמיתי טויטו

    אני מאוד סקרן לגבי העניין הזה.

    אני קצת מתקשה לראות יישום וצורך שלו במרחב של המחשב שלי מאחר ואיך שאני לא הופך את זה, המידע הרלוונטי שאיתו אני עובד, עדיין מוצג לי בשני מימדים מול העיניים.
    כל מה שנכנס לציר הZ הוא חסר משמעות ויושב מאחורי המסך העיקרי.
    אז מה ההבדל, אני שואל, בין להניח מסמך רחוק יותר לבין להניח חלון מאחורי חלון?
    בשני המקרים מה שיש מאחורה לא מעניין אותי ומה שמקדימה מקבל את תשומת הלב.

    מהתרשימים נראה שהם משתמשים במרחב על מנת "להדביק" חלונות ל"קירות" ול"רצפה".
    אבל שוב, בגלל הזוית שלהם, הם לא קריאים ומעבר לזה שהם קיבלו מיקום, גודל וזוית קצת שונים – הם לא הכי שונים מהאייקונים שיושבים לי על הדסקטופ כיום.

    אבל אולי אני תקוע יותר מדי בתפיסה הנוכחית, ויש מצב גדול שאם אפל באמת בונים על ממשק תלת מימדי, הם יבואו, יראו משהו וכולנו נגיד "אהה…לעאזאל…איך לא חשבנו על זה קודם. זה ה-רבה יותר נוח ונכון ככה".

  8. 29/12/2008 בשעה 23:49 אורן

    אתה סתם אומר שהם לא שמישים שנים.
    אני עצמי משתמש באחד שהוא מאוד שימושי:
    http://bumptop.com/

    כדאי לך לנסות לפני שאתה כותב שאפל יעשו את זה שמיש ראשונים.

  9. 30/12/2008 בשעה 11:14 אפרת

    אולי לא ממש רלבנטי ולא במקום אבל שווה הצצה וחיוך-
    האגודה היפנית להמצאות שימושיות שאף אחד לא משתמש בהן
    http://anime-il.showme.co.il/index.php?s=217aa6f42e9db187a5278551b945daaa&showtopic=88460
    אפרת

  10. 30/12/2008 בשעה 12:24 אמיר דותן

    אז זה *אתה* שמשתמש ב-bumptop! :-) קראתי עליך פעם.

  11. 30/12/2008 בשעה 13:41 אפרת

    :-)

  12. 09/02/2009 בשעה 18:39 יובל

    אמיר,
    אשמח לשמוע את דעתך לגבי השימוש בממשק תלת מימדי באמצעות מכשירים כמו SpaceExplorer של לוג'יטק.

    http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/design_controller/devices/4029&cl=us,en

    לטעמי אם מוצר כזה יכנס כאמצעי קלט סטנדרטי (אפילו אולי ישולב במקלדת) יכול מאוד להיות שהמששק התלת מימדי יהפוך גם הוא לסטנדרטי.

    *אהבתי את התשובה שלך לאורן :-)

  13. [...] שלי, אני פתחתי את הפוסט מכיוון שהנושא הזכיר לי את הפוסט הזה שעוסק בממשקי תלת [...]

RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה