RSS לפוסטים RSS לתגובות 228 מאמרים ו- 1,989 תגובות עד כה מאז 2005

[נצפו ברשת] מבחני משתמשים עם משחקי מחשב ועוד

בשמונת החודשים האחרונים מאז פרסמתי את הפוסט הקודם בקטגוריה הזאת הצטברו אצלי לא מעט סרטונים שאני עושה בהם שימוש בהרצאות בנושאים שונים כגון מבחני משתמשים, סוגי אינטרקציה, אמצעי קלט ופלט, נגישות ומשחקי מחשב.

הערכת משחקיות (Playability) ושמישות משחקי מחשב באמצעות מבחן משתמשים

מאמר מעניין שפורסם היום באתר המשובח Boxes and Arrows מתאר את כיצד נעשה שימוש במבחני משתמשים בכדי לבדוק את משחק של חברת פיתוח המשחקים EA. התיאור הטקסטואלי כולל שני קטעים המציגים את תגובות המשתמשים ותיאור של מתודולוגיית המחקר וההגיון שעמד מאחוריה.

ממשקים מחוותיים מגיעים לטלוויזיות

ה-Nintendo Will המוצלח הוציא את הממשק המחוותי שהיה קבור במעבדות המחקר במשך שנים אל המיינסטרים והרעיון של שליטה על מחשב באמצעות תנועות ידיים וגוף מחלחל למוצרים אלקטורנים ומעלים הרבה סימני שאלה. האם בעתיד זוגות יריבו מי מחזיק בשלט הרחוק כאשר אפשר פשוט להניף את היד ולשנות את הערוץ?

ממשק משתמש מוחשי (Tangible User Interface) לצרכי משחק

תימרון ישיר של חפצים פיזים כאמצעי קלט הוא אחד ההיבטים של גישת Direct Manipulation לעיצוב ממשק משתמש המתבססת על ממשק גרפי במקום ממשק מבוסס פקודות (Command-Based Interface). תמרון ישיר של אובייקטים על המסך באמצעות גרירה, הקטנה והגדלה מציג למשתמש את התוצאות של הפעולות שלו בזמן אמת ומאפשר תיקונים ושינויים הדרגתיים. בעוד הזזת חפץ פיזי כמו עכבר משפיעה על מיקום סמן ממוחשב המופיע על המסך, בממשק משתמש מוחשי החפצים הפיזים הם חלק מהממשק עצמו ומתפקדים כמו כפתורים ותפריטים לכל דבר במקום כלי סימון.

כללים לעיצוב ממשקי מולטי-טאץ'

ג'ונתן בריל מסביר בשני קטעים קצרים כמה כללים לעיצוב ממשקים מהסוג שאפשר לראות ב-Microsoft Surface. הממשקים הללו מאוד נפוצים תודות למוצרים כמו האייפון והאייפוד טאץ' אך הם מתחילים לבצבץ גם במיחשוב בייתי ושווה להתחיל להבין מה הן האפשרויות, האילוצים, המגבלות והבעיות הכרוכות באיפיון ופיתוח ממשקי מולטי-טאץ' כי אולי משם יבוא הפרוייקט הבא או פרוייקט עוד שנתיים.

החוכמה היא למנוע טעויות לפני שחושבים איך מתמודדים איתן

Error Prevention הוא עיקרון שמישות בסיסי שאומר למעשה שלפני שחושבים על ניסוח הודעות שגיאה בכדי להסביר למשתמשים מה קרה ומה עליהם לעשות, צריך לחשוב קודם איך מונעים מהבעיה לקרות מלכתחילה. דוגמא קלאסית היא לציין ליד שדה טקסט בטופס מהם השדות שהמשתמש חייב למלא בכדי שלא תצטרכו להטיח בפניו הודעת שגיאה עם הנוסח "שדה הכתובת הוא שדה חובה!!". בעיה נוספת ונפוצה במילוי טפסים קשורה לפורמט המידע אותו מזין המשתמש. ישנן כל מיני דרכים לכתוב כתובת, מספר טלפון או מחיר בייחוד כאשר לוקחים בחשבון הבדלים בין מדינות (בארצות הברית לדוגמא התאריך 23.11.09 יכתב 11.23.09). אפשרות אחת בכדי למזער את האפשרות שהמשתמש יטעה היא לציין ליד שדה הטקסט מה הפורמט הרצוי, או שפשוט אפשר לעשות את זה:

סקירת טלפון נייד המיועד לאוכלוסיה המבוגרת

איפיון מוצר לקשישים טומן בחובו הרבה אתגרים כאשר מתחילים להבין את המגבלות הפיזיולוגיות והקוגנטיביות של חלק ניכר מקהל היעד, לצד הצרכים והיעדים של המשתמשים. כתבתי על טלפון ה- Jitterbug לפני שנה וחצי אך הוידאו הבא מציג תיאור מפורט של ממשק המשתמש ומדגים כיצד המאפיינים של קהל היעד נלקחו בחשבון בתכנון המוצר. האם הם יסכימו להשתמש בו? זאת כבר שאלה אחרת.

הנגשה אוטומטית של ממשק על פי מגבלות המוטוריות של המשתמש

SUPPLE הוא פרוייקט מחקר מעניין שמנגיש ממשק בצורה אוטומטית על ידי התחשבות ביכולות המוטוריות של משתמשים עם מוגבלויות תנועה. ההדגמות המתוארות בסרטון ממחישות בצורה טובה מאוד כיצד מוגבלויות מתורגמות לתכנון מרכיבי ממשק ויזואלי.

מציאות מועשרת (Augmented Reality)

בחזרה ל-Direct Manipulation והפעם תמרון חפצים ממוחשבים הנראים לעין על פני המציאות הפיזית באמצעות אמצעי ראייה מיוחד. במקום לצפות מהמשתמש להסתובב בעולם וירטואלי המכיל לרוב קוביות ופרמידות, מביאים את הקוביות והפרמידות לעולם האמיתי והנה התוצאה.

לוח המכוונים הדיגיטאלי של Ford

האם לדגם הבא של החברה יקראו iFord?

מיחשוב מבוזר בתעשיית הרכב – החזון של מייקרוסופט

צריך לפתוח כל קורס בנושא אינטראקציית אדם-מחשב עם הסרטונים הללו של מייקרוסופט.

3 תגובות על “[נצפו ברשת] מבחני משתמשים עם משחקי מחשב ועוד”

  1. 23/01/2009 בשעה 15:16 מורד שטרן

    אוסף מכובד של סירטונים מעניינים, אמיר, חבל שעוד מעט נכנסת שבת ויש הרבה סידורים לעשות לפני… :) אבל יש לי 2 הערות:

    1. הספקתי לראות את הסרטון של "ממשקים מחוותיים מגיעים לטלוויזיות" והרבה סימני שאלה קפצו לי תוך כדי צפייה – לא כואבות למציג הידיים מהתנועות הארוכות שהוא עושה ? (בטח למשתמש לאורך זמן).

    2 האם עכשיו המשתמש צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא מזיז את היידים כשהוא רואה טלויזיה ? (המשתמש מקנח את האף ופתאום הטלוויזיה מעבירה ערוץ)

    .3 איך, איך לא הצגת סרטון על אייפון ?! (אייפוד טא'צ בשבילך)

    4. הערה נוספת על Error Prevention, יש לזה מונח מקצועי בתיכנות אני אזכר ואשלח אותו.

  2. 23/01/2009 בשעה 15:33 אמיר דותן

    מורד, הסרטונים יחכו לך לאחר יציאת השבת :-) אל דאגה.

    1. גם לי קפצו הרבה סימני שאלה. כל נושא הממשקים המחוותיים שאנו רואים מעלה לא מעט שאלות בנושא ארגונומיה מהסוג שלא ממש יצא למעצבי ממשקים אינטרקטיבים לחשוב עליהם בהקשר של ממשקי דסקטופ שנשלטים על ידי עכבר ומקלדת. אני חושב ששני היבטים חשובים בהקשר של ממשקים מחוותיים הוא משך זמן הפעולה והתדירות שלה. אם תדירות הפעולה נמוכה ומדובר בפעולות קצרות, לדוגמא הזזת היד באוויר פעם אחת כל חמש דקות, זה פחות מתיש מרצף תנועות שמבצעים במשך עשרים שניות כל שתי דקות. וזה עוד לפני שבכלל התחלנו לדבר על מצבים בהם תנועת הגוף והידיים שלנו מוגבלת באופן זמני מסיבה מסויימת ואנשים עם מוגבלויות מוטוריות.

    2. שאלה טובה. לחיצה על כפתור בשלט היא בדרך כלל פעולה מכוונת וישירה (אלא אם כן לוחצים על השלט בטעות או שהחתול קופץ עליו). תנועות ידיים לעומת זאת הן משהו שאנו עושים בלי קשר לטלוויזיה. דמיין מצב בו אתה צופה בתוכנית ומישהו שואל אותך איפה העיתון וכשאתה מניף את היד באוויר בכדי להצביע על השולחן בסלון מתחלף הערוץ :-)

    3. יש כל כך הרבה סרטונים על האייפון שחבל אפילו לנסות לבחור אחד. חסר לך משהו ספציפי בנושא?

    4. יותר מקצועי מ-Error prevention??? מחכה לשמוע.

  3. 29/01/2009 בשעה 0:11 מורד שטרן

    אוקי. חזרתי מהמילואים! :)

    אז ככה, המינוח מעולם התיכנות לגבי הפורמט הזנה (למשל: תאריך, כתובת IP) הוא Mask.
    (לא התכוונתי למינוח יותר מקצועי ל-Error prevention )

    הנושא של Error prevention הוא נושא מרתק בפני עצמו, הרי ברור לכולם שעדיף יהיה תמיד למנוע מהמשתש לבצע טעות הבעיה מתחילה במשתמש עצמו כשהוא לא מוכן לקבל את הדרך-מונעת-הטעויות של המעצב (כמו שקרה בארה"ב עם המכוניות שע"מ להתניע אותן היית צריך קודם לנשוף, וכך הן היו מזהות שאינך שתוי, ורק אחר כך יכולת להתניע אותן. אין צורך לומר שהן לא התקבלו על ידי הנהגים)

טראקבק לפוסט זה | RSS לתגובות לפוסט זה

הוספת תגובה